Gør skærme skoleelever til dårligere læsere?
En ny undersøgelse viser, at skærme har en dårlig indflydelse på tekstforståelse og skoleelevers evne til fordybning forringes. Læs om undersøgelsen her.
En ny stor international undersøgelse konkluderer blandt andet, at skærme gør danske skoleelever til dårligere læsere end tilfældet er med bøger af papir.
Undersøgelsen ePirls er den første store internationale undersøgelse, der viser hvordan skolebørn påvirkes af at læsning primært foregår digitalt.
Undersøgelsen er netop præsenteret på Aarhus Universitet. Her slås det fast, at danske elever i 4. klasse generelt læser mindre, nyder læsningen mindre og har dårligere tekstforståelse end de, som gik i 4. klasse i 2011.
Det kædes derfor i undersøgelsen sammen med, at børn i dag primært læser på en skærm fremfor på papir – både i skolen og i hjemmet.
-”Det tager tid at blive en dygtig læser. Man skal øve sig, og man skal gøre det sammenhængende i længere tid. Derfor er der god grund til at tage det alvorligt, når børn læser mindre, nyder læsning mindre og får sværere ved det, i takt med at de i stigende grad dropper papiret,” siger lektor emeritus ved Aarhus Universitet Jan Mejding, der står bag den danske del af ePirls-undersøgelsen.
I undersøgelsen er læsefærdighederne målt på 2.506 skoleelever, hvor deres læsefærdigheder og kompetencer i 4. klasse er vurderet.
Børns færden på internettet skal sikres bedre
Så meget dårligere er børnene
De ”barske” tal viser, at antallet af elever, som læser mindre end 30 minutter om dagen uden for skolen er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016.
Antallet af elever, som siger, at de nyder at læse, er også faldende. Det var i 2011 på 44 procent, mens det i 2016 var på 36 procent. Elever, som siger de har nemt ved at læse, er også faldet fra 62 procent i 2011 til 59,5 procent i 2016 – ligesom flere og flere elever også fravælger at læse på papir. Det skriver Politiken.dk.
Det er en rigtig uheldig udvikling, da læsning og tekstforståelse er en grundlæggende færdighed for også at kunne de øvrige fag i skolen. Det forklarer professor på Danmarks Pædagogiske Universitet Jeppe Bundsgaard. Han men er også, at den nye undersøgelse skal tages alvorligt.
Pop-up og annoncer forstyrrer
Ifølge Jeppe Bundsgaard er det blandt andet pop-up vinduer og annoncer, der har en negativ påvirkning. Eleverne mister koncentrationen, hvis der er forbindelse til internettet, da pop-up vinduer, notifikationer og annoncer forstyrrer eleven og får opmærksomheden væk fra teksten.
Robotter har indtaget børnehaven
Både Jeppe Bundsgaard og kollegaen Jan Mejding siger, at man ikke skal være bange for at lære eleverne at gebærde sig i den digitale verden, så længe man ikke dropper papiret.
Ligesom så meget andet i samfundet er der stor forskel fra kommune til kommune (og skole til skole) på, hvor meget af undervisningen, som foregår digitalt, samt hvor tidligt man får introduceret de digitale enheder.
Undersøgelsen viser, at danske skoleelever er dygtige til at begå sig digitalt, men også at skoler skal være meget opmærksomme på, at læsning og læring ikke kun foregår digitalt.
For meget skærmtid skader småbørns sprog
-”Det her viser, at vi skal finde den rette balance,” lyder det fra Peter Pannula Toft, som er kontorchef for Børn, Unge og Folkeskole hos Kommunernes Landsforening (KL).
Mere til historien
Der er dog ikke noget nyt i, at digitallæsning giver dårligere læseforståelse. Dette kom også frem i foråret 2019, hvor Folkeskolen.dk skrev det i en artikel om det fire-årige europæiske forskningsnetværk om læsning i den digitale tidsalder (E-READ – Evolution of Reading in the Age of Digitisation). Samt efter en megaanalyse i 2018, hvor Folkeskolen.dk også skrev at tekster forstås bedre på papir end skærmen.