TDC kan forudse hvilken telefon du køber næste gang

Godt købmandskab eller unødvendig snagen og overvågning? TDC ved, hvornår du vil købe en ny telefon og hvilken smartphone du ønsker dig.

Når du som kunde hos TDC, YouSee eller et af deres mange datterselskaber så bliver dine data brugt til at forudse, hvornår du næste gang vil udskifte din mobiltelefon til en nyere model.

TDC ved også hvilken model du højest sandsynligt vil købe baseret på data-profiling. Dette gør TDC Group for at holde kunderne i folden.

TDC benytter en såkaldt prædikativ model til at forudse, hvornår du ønsker at udskifte din mobil. De ved også hvilken telefonmodel du højest sandsynligt vil købe. Det skriver Version2.

En privatkunde har bedt om indsigt i de personoplysninger TDC Group indsamler, og Version2 har set dokumenterne fra kunden. På den baggrund har mediet fået indsigt i, at TDC Group benytter prædikative modeller til at spå om fremtidige kundeforhold – f.eks. om kunden muligvis vil skifte teleselskab.

Det er ikke en eksakt videnskab, men hvis teleselskabet har nok data til rådighed, så er det let at lave et kvalificeret gæt – hvilket teleselskabet kan bruge til minimere churn (kunder som skiftet teleselskab).

Ifølge Version2 bygger modellen på tre forskellige faktorer.

– “Den prædiktive model bygger på information om, hvilken model telefon du har, og hvor ofte du har skiftet mobiltelefon, sammenholdt med almindelige markedstrends for udskiftning af mobiltelefoner. Information om, hvilken model mobiltelefon du har, har vi fra telefonens IMEI-nummer,” forklarer TDC Group ifølge Version2 i en e-mail til kunden.

Kort sagt holder TDC Group øje med, hvilken telefonmodel kunden benytter og sammenholder det med de generalle markedstrends. Nogle vil måske føle at dette er unødvendig overvågning, mens andre sikkert vil kalde det godt købmandsskab.

Mere til historien

Teleselskaberne forsøger altid at minimere churn, da det koster mange penge for skaffe nye kunder.


Avatar

Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.