Chrome-browseren bliver mere privat

Google arbejder på at gøre det sværere for reklamer at forfølge dig rundt på nettet.

Vores privatliv er lige nu i fokus. Facebook har været ude og forsikre om, at de i fremtiden vil gøre oplevelsen af Facebook mere privat. Apple har også en række initiativer og Google er ligeledes i gang.

Senest har Google annonceret et nyt tiltag omkring browseren Chrome. Konkret arbejder Google på en ny måde at håndtere cookies på, for at sikre brugerne bedre.

Fremover skal cookies være mere private. Det skriver Techcrunch.

I dag bruges cookies blandt andet til at sladre om din adfærd til annoncetjenester. Hvis du har søgt på f.eks. VVS-artikler eller sko så forfølges du rundt på nettet af reklamer for produkter i disse kategorier. Det nye tiltag fra Google skal ændre på dette.

Cookies er ikke kun dårlige. De er yderst anvendelige til at gemme indstillinger på et website. Slettes cookies ryger indstillingerne, og du skal starte forfra.

For at løse dette vil Google tillade at en website sætter en cookies hos brugeren, men browseren vil ikke kunne sende informationerne videre – sådan som det sker nu.

På eksperimental basis blokerer Google de såkaldte cross-site cookies, hvis ikke de kommer fra en sikker forbindelse (SSL). Funktionen er lige nu ude i en testudgave af Chrome. Senere ventes funktionen at ramme alle Chrome-brugere.

Det vides ikke, hvornår Google er klar med den endelige udgave af Chrome, hvor brugernes privatliv på nettet sikres bedre.

Mere til historien

Apple har i Safari indbygget en mulighed for at undgå sporing mellem websites.


Avatar

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.