Advarsel: Falske PostNord-SMS’er er svindel
Modtager du en underlig SMS-besked på din mobil fra PostNord, hvor de beder dig betale et gebyr, så er det et svindelnummer.
Netop nu modtager mange danskere SMS-beskeder, hvor afsenderen er ”PostNord”. Beskeden ser langt hen ad vejen ægte ud, hvilket gør, at mange ryger lige i fælden.
Derfor advarer PostNord netop nu mod disse svindel-SMS’er.
I beskeden oplyses det, at ens pakke fortsat ligger ved terminalen og man kan for et lille gebyr få den leveret til ens adresse.
Særligt folk som afventer en pakke vil måske falde for dette svindel-nummer og betale “gebyret”. Det er dog ikke et gebyr man betaler, men i stedet et abonnement man opretter sig til, hvor man løbende betaler penge til svindlerne.
“Pas på! Der er en ny fup-sms i omløb. Det er ikke PostNord, der er afsender. Dukker den op på din mobil så tryk ikke på linket, men slet den. Hvis du henter vores gratis app “PostNord”, så kan du være helt sikker på, at de beskeder, du får om din pakke i app´en, er fra os,” skriver PostNord på deres Facebookside, hvor de også vedhæfter en af de mange beskeder, som danskerne kan risikere at få.
Ro på….
Der er ikke fare for at få en virus på din enhed. Du dirigeres blot ind på en side, hvor du kan få mulighed for at binde dig til et abonnement.
Siden ser ret ægte ud og der vises en pakke, som du har mulighed for at tracke. Er du ”vågen” kan du også se, at det pludselig er DHL og ikke PostNord, som skal levere denne pakke.
Gebyret er på typisk 9 eller 19 kroner. Når man får mulighed for at betale, får man at vide, at man betaler for ‘1 Free Regular Membership’ altså et gratis medlemskab til 0 kroner.
Problemet her er dog, at svindlerne får ens kortoplysninger, og på den måde vil de løbende kunne hæve penge.
Hvis du kommer til at give dine oplysninger videre på denne måde, så bør du kontakte din bank.