CBB opkræver 4.000 kroner for data

En folkepensionist glemte at læse vilkårene, og det koster nu kassen. Kunden fastholder, at han ikke har været på nettet fra mobilen.

Folkepensionisten Rolf L. har klaget sin nød til Ekstra Bladet over CBBs ublu datapriser. Den uheldige pensionist har nemlig brugt over 4.000 kroner på data i løbet af et lille halvt år, og CBB fastholder, at pensionisten skal betale for forbruget.

Til avisen fortæller Rolf L., at han i perioden fra 18. april til 2. november 2018 er blevet faktureret for et dataforbrugt på over 4.000 kroner af teleselskabet CBB.

– “CBB påstår at jeg har været på nettet med min mobiltelefon, hvad jeg ikke har,” fortæller han og uddyber:

– “Jeg er folkepensionist og er det meste af dagen hjemme d.v.s. at hvis jeg skal på nettet bruger jeg selvfølgelig min stationære pc til de evt. opgaver jeg har på nettet.”

Ifølge Rolf L. har han ikke selv surfet rundt på sin telefon, og forklaringen fra CBB er derfor, at Rolfs telefonen kan have brugt data til opdateringer eller andet, hvilket ikke vil være synligt for ham.

CBB fastholder, at forbruget har fundet sted, og at Rolf L. derfor selvfølgelig skal betale for det. Rolf L. siger til Ekstra Bladet, at hans økonomi er blevet ødelagt på grund af den enorme regning på data.

Billigt abonnement med dyr datapris

Rolf L. er kommet i problemer, fordi han har valgt CBBs billigste abonnement kaldet CBB basis, som ikke inkluderer data, taletid og SMS/MMS. Abonnementet er derimod forbrugsafregnet.

CBB basis koster 19 kroner i abonnement, og forbrug afregnes med 59 øre per minuts samtale, 14 øre per SMS og 1 krone per MB data.

Det forbrugsafregnede abonnement koster altså 1 krone per megabyte data, hvilket sammenholdt med CBBs andre abonnementer er en skyhøj datapris.

F.eks. tilbyder CBB et abonnement med 30 GB data, fri SMS/MMS og 10 timers taletid til 99 kroner – hvilket giver en datapris per MB på rundt regnet 0,0033 kroner per MB data, hvis man udregner prisen på MB.

Rolf L. har altså betalt en datapris på CBB Basis abonnementet, som er over 300 gange højere end CBBs abonnement med inkluderet data.

Rolf L. finder det meget uretfærdigt, at han skal betale for forbruget.

Men hvad siger vore kære læsere til sagen? Er det fair, at CBB faktisk følger deres prisliste og kræver penge af Rolf L.? Skulle Rolf L. bare have læst og forstået abonnementsvilkårene og priserne eller er CBBs griskhed gået langt over stregen?

Mere til historien

Læs ALTID dine abonnementsvilkår grundigt og husk at checke dine regninger løbende.

Tags:

Avatar

Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.