Derfor har OnePlus igen sat prisen op

KOMMENTAR: OnePlus har igen hævet prisen på deres nyeste smartphone – men hvorfor? Her får du mit bud.

OnePlus 6 koster for den mindste udgave med 64 GB lagerplads og 6 GB RAM 3.899 kroner uden abonnement. Den største konfiguration, 256 GB lagerplads og 8 GB RAM, ligger til 4.699 kroner.

Det lyder som et fund, og OnePlus har da også gennem tiden lanceret telefoner med gode specifikationer til en relativt lav pris, i forhold til sine nærmeste konkurrenter.

Lanceringen af OnePlus 6 indeholder imidlertid også et andet faktum: Prisen er igen sat op. I hvert fald på 8 GB-modellerne.

LÆS OGSÅ: OnePlus 6 pris og tilgængelighed

Versionen med 128 GB lagerplads og 8 GB RAM koster nu 4.399 kroner. Det er 100 kroner mere end hvad den tilsvarende OnePlus 5T kostede ved lanceringen. Mon ikke de fleste vil smide yderligere 300 kroner, og vælge 256 GB modellen i stedet?

Vælges topkonfigurationen, er det således 400 kroner yderligere op af pengepungen, end den største konfiguration fra foråret 2017.

I mobilbranchen er det ikke ualmindeligt med et varesortiment, der skal flytte kunderne over på en dyrere version eller et helt andet mærke. Det er nok det vi nu ser med OnePlus 6. Altså have nogle valg på hylderne, hvor det kun lige er ”lidt ekstra” for at gå hele vejen.

LÆS OGSÅ: Alt dette skal du vide om OnePlus 6

Prisen er steget fra udgave til udgave

OnePlus 6

OnePlus 6 (Foto: OnePlus)

Da OnePlus 3T kom i 2016 var prisen 3.299 kroner for 64 GB versionen og 3.599 kroner for 128 GB lagerplads. Tidligere på året i 2016 blev forgængeren OnePlus 3 lanceret til 2.990 kroner (64 GB / 6 GB).

OnePlus satte altså inden for et halvt år prisen 309 kroner op på 64 GB modellen og introducerede en større version med den dobbelte plads. Prisforskellen mellem OnePlus 3T i 64 og 128 GB udgaverne var 300 kroner.

Kunderne blev altså lokket med, at kunne fordoble pladsen for 609 kroner ekstra. Hvis de gik fra OnePlus 3 til OnePlus 3T.

Fans har markedsført produkterne gratis

Kinesiske OnePlus har haft enestående succes med fede specifikationer til priser, der var til at betale. Strategien er lagt for at købe sig ind på markedet. Det har uden tvivl kostet mange penge.

Omvendt har de sparet mange penge på traditionel markedsføring. I stedet har OnePlus via invitationer, og i nogle tilfælde begrænset tilgængelighed på produkterne, opbygget en fanskare.

Deres fans har fungeret som ambassadører, der har banet vejen for en bredere introduktion, så teleselskaberne ville få interesse for produkterne.

I Danmark startede OnePlus og 3 et samarbejde. Senere kom YouSee med efterfulgt af Telenor og Telia. I England er OnePlus eksempelvis tilgængelig hos operatøren O2.

Teleselskaberne er vigtige fordi de pakker telefonen med en afbetalingsordning, så kunderne ikke skal af med det fulde beløb på én gang.

Hvorfor stiger priserne på OnePlus

Den snigende prisstigning kommer som følge af, at OnePlus vokser. Det koster penge. Mange penge!

I Danmark er OnePlus i gang med at opbygge en egentlig organisation, hvilket sandsynligvis også sker på andre markeder. Du kan nemlig ikke sidde i Kina og sende kasser med fly til Vesten, og håbe det går godt. Salgskanalerne, eksempelvis teleselskaberne, vil have nogle de kan tale med lokalt – eller i hvert fald i nærområdet. Der skal desuden være bagvedliggende aftaler om service og lignende.

Prisen stiger for at betale lønninger, opbygning af organisation osv. Men naturligvis stiger den også for at styrke virksomheden og den bagvedliggende virksomhed Oppo, der ejer OnePlus. Oppo er desuden også selvstændig mobilproducent.

Formodentlig er der også et efterslæb fra de seneste år, hvor telefonerne kan være solgt med underskud eller meget lav fortjeneste. Trods alt kan OnePlus jo ikke købe eksempelvis Qualcomm-processorer, skærme, hukommelseschips, kameraer osv. markant billigere end de største konkurrenter, som aftager væsentligt større partier.

Mere til historien

Denne artikel er en kommentar, hvor holdningerne og analyserne står for min egen regning.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.