Vi vil have fjernet mobilen fra skolerne
Hele otte ud af ti vil have smartphonen fjernet fra de danske skoler. Børnene efterlyser regler.
Mobiltelefonen opfattes i befolkningen i højere grad som et forstyrrende element end tidligere. Og nu viser en undersøgelse, at otte af ti svarer, at de ønsker et decideret forbud mod smartphones på de danske skoler.
– Kamp mod sociale medier: Frankrig vil forbyde mobile enheder i skolen
Mobilen skal ganske simpelt ud af klasselokalet, lyder det fra størstedelen af de adspurgte i en ny måling, Megafon har foretaget for Politiken og TV 2.
Otte af ti svarer, at de ønsker et forbud mod mobiltelefoner, og det er ifølge organisationen Skole og Forældre en afspejling af opfattelsen af mobiltelefonen på mange danske skoler.
– De sidste ti år har skolerne forsøgt at omfavne den teknologiske udvikling og bruge smartphones aktivt i undervisningen i stedet for at lave forbud. Men nu oplever mange skoler, at mobilen er begyndt at fylde for meget, og det går både ud over det faglige og sociale, siger formand Mette With Hagensen til Politiken.
Problematiske frikvarterer
Det er især i frikvartererne, at elevernes brug af mobiltelefoner kan være problematisk, mener hun. Her bliver pauserne i stigende grad bliver brugt til at sende beskeder på Snapchat eller spille mobilspil i stedet for leg med klassekammeraterne.
– Forældre klager over skolernes mobilpolitik
Mette With Hagensen fortæller desuden, at det ofte er børnene selv, der efterlyser regler for mobilbrug i skolerne, fordi de i højere grad mærker konsekvenserne.
Mere til historien
I december foreslog den franske undervisningsminister, Jean-Michel Blanquer, at forbyde elever at medbringe håndbårne enheder i skolen. Et britisk studie fra 2015 viser i følge Politiken desuden, at elever fra skoler med mobilforbud får bedre karakterer, mens professor dr.med. Jens D. Mikkelsen fra Rigshospitalets Neurobiologiske Forskningsenhed har påvist, at mobilen fylder hjernens arbejdshukommelse med irrelevant information fra sociale medier som eksempelvis, hvad der sker på Snapchat. Børnene kan derfor ikke koncentrere sig om det, der skal læres, siger han til Politiken.