Kæmpe underskud på 239 mio. kr. hos 3 efter momsfidus
Momsfidus sender 3 ned med 239 mio. kr. Årsag: En regning fra Skat på 418 mio. kr. Selskabet har dog kundefremgang.
Intet mindre end 239 millioner kroner i minus. Det er driftsresultatet hos teleselskabet 3 i regnskabet for fjerde kvartal 2017.
Årsagen skal findes i regning fra Skat på 418 millioner kroner. Et beløb som Skat mener, at 3 har betalt for lidt i moms.
– ”I Q4 har vi fået en opkrævning fra Skat angående moms, som vi har betalt. Vi er uenige i Skats måde at fortolke loven på, og derfor har vi anket afgørelsen for at få en afklaring,” siger Morten Christiansen, adm. direktør for 3 i en pressemeddelelse.
Skat undersøger momsfidusen
Som vi på MereMobil.dk tidligere har beskrevet, så undersøgte Skat i sommer en række teleselskaber. Skat mistænker teleselskaberne for at beholde en andel af momsen, der opkræves hos kunderne.
Anklagen kort: Teleselskabet betaler kun moms til statskassen af kundernes faktiske forbrug på abonnementerne. Der indbetales altså ikke moms af det samlede beløb, der er opkrævet hos kunderne.
TDC, Telenor og Telia har tidligere udtalt, at de indbetaler det fulde momsbeløb. I sommer sagde 3, at de vil udfordre praksis hos Skat.
Fortsætter kundefremgang
Trods skattesagen fortsætter 3 med at høste flere kunder. I fjerde kvartal hentede de 8.000 kunder ind i folden. Den samlede kundedatabase for hele Hi3G er 1.274.000 kunder.
I tredje kvartal fik 3 17.000 nye kunder.
Tallene dækker hovedselskabet 3 samt Oister og Zenji.
– Overblik: Så mange kunder har de danske teleselskaber
Mere til historien
Ifølge Ritzau er forventningen fra Morten Christiansen hos 3, at teleselskabet i 2018 går mellem 50- og 100.000 kunder frem.