For meget skærmtid skader småbørns sprog
En dansk forsker i børnesprog mener, at for meget tid foran skærmen – hvad enten det er fjernsyn, smartphone eller tablet kan skade sproget.
Børnelæge og forsker Cathrine Birken er en af flere bag en ny amerikansk undersøgelse, hvor der fra 2011 til 2015 er fulgt 900 børn. Børnene er blevet observeret med deres sproglige udvikling og indhentede viden om deres skærmbrug indtil de fyldte to år.
Forskningen viser, at der er en sammenhæng mellem de små børns sproglige kunnen og den tid, som de har brugt foran en skærm. Kort sagt: Jo længere tid børnene bruger foran skærmen, jo dårligere er deres ordforråd og udtale.
– Forældre overlader små børn til sig selv på internettet
Dorthe Bleses, der er forsker i børnesprog ved Aarhus Universitet, fortæller at det ikke er overraskende for meget skærmtid kan give børn et dårligere sprog. Særligt hvis de sidder med skærmen alene. Det skriver Nordic Parenting.
– ”Det er helt afgørende for et barn, at det er sammen med voksne, der interagerer med det, og at barnet også selv er aktiv,” udtaler Dorthe Bleses.
Men et moderat skærmbrug behøver ikke være negativt for børnenes sprogudvikling. Eksempelvis kan en tablet bruges på samme måde, som en fysisk bog. Samt man også taler med barnet om, hvad der sker på skærmen.
Det er dog utrolig vigtigt, at man taler til og med barnet fra det er spæd. Børn tager nemlig ved lære længe før de selv kan tale.
– ”Børn lærer en hel masse, mens de stadig er for små til at sige noget. De lærer sprogets lydsystem og forstår gradvist, at der er en relation mellem det voksne og børn sammen retter opmærksomheden mod og det, der siges. Men ikke mindst lærer børnene, at sproget er et redskab til at kommunikere med. Derfor er interaktionen vigtigt, fra de er helt små,” lyder det fra Dorthe Bleses.
– Smartphones og tablets har det hårdt i børnefamilier
Hvad man præcis skal tro er svært. Der har også været forskning, som viser for meget skærmtid ødelægger børns motorik – samt forskning der viser det stimulerer deres leg og fantasi.
– Forskning: iPads stimulerer børns leg og fantasi
Mere til historien
Ifølge undersøgelsen brugte børn på 18 måneder omkring 28 minutter foran skærmen dagligt. Men for hver 30 minutter ekstra øges risikoen for forsinket sprogudvikling med 49 procent. Det skriver Jyllands-Posten.
Video: Ekspert: Treårige må gerne bruge en iPad