Facebook skal slå hårdere ned på falske nyheder

Facebook vil stoppe websteder, der spreder nyheder, som er falske. Det sker ved at lukke for webstedernes mulighed for at annoncere på Facebook.

Facebook (Foto: Gerd Altmann)

Facebook (Foto: Gerd Altmann)

Facebook strammer grebet for at bekæmpe falske nyheder, og sætter nu ind overfor websteder der gentagne gange deler nyheder, der allerede er mærket som falske.

 – Facebook taber de unge til Instagram og Snapchat

Midlet er ganske simpelt, at blokere reklamer fra de websteder, som deler de falske nyheder, der kan være reklamer forklædt som nyheder.

Det nye tiltag vil føre til at de pågældende websteder ikke vil være i stand til at annoncere på Facebook. Men stopklodsen kan fjernes igen, hvis webstederne overbeviser Facebook om, at stopper med at sprede falske nyheder. Det skriver det norske tech-site Tek.no.

Kritik af faktatjek

Facebook tog fat i et bekæmpe falske nyheder ved efterårets amerikanske valg. Her blev it-kæmpen voldsomt kritisereret for at lade falske nyheder omkring valget vandre frit og ubesværet rundt på brugernes vægge.

Siden har Facebook allieret sig med uafhængige kræfter til at faktatjekke nyheder, men er blandt andet blevet kritiseret for, at de ikke aflønner aktørerne.

 – Facebook applikationen ændrer layout

Et andet kritikpunkt er, at faktatjekkerne selv udvælger, hvilke artikler der skal faktatjekkes. Det er brugerne der indrapporterer de falske nyheder, men det er de ulønnede, som udvælger, hvad der skal tjekkes.

Engelske The Guardian har tidligere skrevet om problemet, og fortalte blandt andet at FactCheck.org har et team på fem fuldtidsansatte og fem bachelorstuderende.

Direktør Eugene Kiely fortalte i den forbindelse til avisen, at FactCheck.org ikke kunne dedikere folk til opgaven, så opgaven blev passet samtidig med andre opgaver.

 – Facebook dropper Gruppe-app

Flere har også påpeget, at der kan være fare for, at større grupper med politiske dagsordener fusionerer for at markere reelle nyheder som falske nyheder.

Mere til historien

Støder du på en nyhed på Facebook, som ser mistænkelig ud, eller du måske endda ved er løgn, så kan du anmelde den. Hvis tilstrækkelig mange anmelder den pågældende nyhed, vil fakta-tjekkere formentlig tage fat i den og kontrollere den. Læs Facebooks egen forklaring af systemet her.

Facebook lockout og lidt om Galaxy S24+

Mød Henrik, der blev hacket og smidt ud af Facebook. Hør, hvordan han genvandt kontrollen og adgangen til Facebook.

(mere…)
Medie: Facebook er i frit fald

Danskernes brug af sociale medier - især Facebook - falder. Netflix er også på retur, mens stort set ingen danskere streamer Pluto TV.

(mere…)
Sådan gør du din Facebook-konto mere sikker

GUIDE: Læs her hvordan du aktiverer totrinsbekræftelse på Facebook, så din Facebook-konto bliver mere sikker.

(mere…)
Så dyrt er Facebook uden reklamer

Facebook er klar et abonnement, hvor du kan bruge platformen uden målrettede reklamer. Men det koster...

(mere…)
Nu skal du STOPPE med at dele denne tekst på Facebook

Et falsk kædebrev er i omløb i Facebook. Du skal IKKE dele teksten. Læs her hvorfor.

(mere…)
Google og Meta får kort frist i cookies-sag

Digitaliseringsstyrelsen mener, at techgiganterne Metas og Googles brug af cookies er mangelfuld. Det er Meta ikke nødvendigvis enig i.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram