Mobilbetaling er et kæmpe hit i Kina
I Danmark og Europa venter vi fortsat på det store gennembrud for mobilbetalinger mens kineserne for alvor har taget det til sig.
Brugen af mobilbetalinger er eksploderet i Kina, mens vi i Danmark og Europa fortsat venter på det helt store gennembrud.
I Danmark er MobilePay pt. den mest udbredte mobilbetalingsløsning, som blandt andet har vundet over Swipp i konkurrencen. Hvordan konkurrencen mellem MobilePay og Apple Pay, der har meldt sig klar til det danske marked i år, er uvis.
– Swipp lukker – alle bankerne skifter til MobilePay
Men kineserne har for alvor taget mobilbetalinger til sig. Zennon Kapron, direktør for Kapronasia og ekspert i den kinesiske fintech-industri, har fortalt til Computerworld.dk at kinesiske forbrugere i mange år har sværget til kontantbetalinger. Men i disse år går fra kontanter til mobilbetalinger. Hvor særligt WeChat Pay og Alibabas mobilbetalingsløsning AliPay sidder på markedet.
I 2010 var 60 procent af alle betalinger i Kina kontantbetalinger. Dette tal ventes at være faldet til 30 procent i 2020.
MobilePay benytter Bluetooth – eller QR-kode
Benytter du MobilePay til betaling i butikker, så sker det via Bluetooth. Virker denne ikke, så kan man dog også benytte QR-kode.
Og det gør sig gældende for de fleste mobilbetalingsløsninger i vesten, at de enten benytter Bluetooth eller NFC-teknologien, som det primære. ApplePay benytter eksempelvis NFC.
– Myterne om sikkerheden i mobilbetaling
AliPay og WeChat Pay gør brug af QR-koder, der er mere stabile.
– “Min erfaring er, at der stadigvæk er en forsinkelse, når du bruger Bluetooth, mens QR-koder overføres nærmest ved lynets hastighed. Samtidig har NFC aldrig for alvor fået et gennembrud, fordi man på det kinesiske marked ikke har kunne opnå enighed om en NFC-standard,” udtaler Zennon Kapron til Computerworld.dk.
Og det er det der virker i Kina. De benytter platforme, som fandtes i forvejen med teknologi der virker.
Ifølge Wall Street Journal, så var der tidligere i år kun 13 procent af iPhone-brugere i verden, som havde prøvet at bruge Apple Pay.
– Apple Pay – mobilbetaling på Apples måde
Mere til historien
AliPay havde i 2015 hele 450 millioner aktive brugere, som brugte 19.000 kroner i gennemsnit om året. Mens WeChat havde 697 millioner brugere, der brugte 3.700 kroner i gennemsnit.
Læs også:
– Sådan scanner du en QR-kode