Hver anden hører kun gratis musik
Næsten ni ud af ti har det seneste år streamet musik fra en tjeneste med mulighed for gratis adgang. EU-lovgivning er forældet, siger Koda.
Ifølge den danske musiker-forening Koda streamer næsten alle indbyggere i Norden musik. Og det er i langt de fleste tilfælde de gratis streamingtjenester, som flyder ud af højtalerne.
Den klart mest benyttede tjeneste er den gigantiske Google-ejede videomaskine YouTube, men også på Facebook fylder musikken meget, hvor mere end hver tredje dansker har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt.
Det konkluderer foreningen, som arbejder for at sikre musikskaberes rettigheder og betaling, når deres værker bliver spillet offentligt.
Koda har dykket ned i tallene i undersøgelsen Polaris Nordic Digital Music Survey 2017, som er lavet af analysefirmaet YouGov for de tre nordiske rettighedsorganisationer Koda, finske Teosto og norske TONO.
Her kan man læse, at på tværs af Norge, Sverige, Finland og Danmark benyttede 80 procent i alderen 12 til 65 år sig af minimum en streamingtjeneste i løbet af det seneste år. Af dem har 87 procent streamet musik på minimum én gratis tjeneste. Desuden benytter halvdelen af forbrugerne sig udelukkende af de gratis alternativer til abonnementstjenesterne.
Vi elsker gratis musik fra YouTube
Og det er YouTube, som er førstevalget blandt de tilbud, hvor der ikke betales abonnement, men som finansieres via reklamer. YouTube fik i løbet af det seneste år besøg af ikke færre end 60 procent af indbyggerne i Norden, viser undersøgelsen.
Af dem har 71 procent brugt tjenesten minimum på ugentligt basis. Herefter følger Spotify, som 50 procent har brugt til at streame musik, hvoraf de 77 procent benyttede sig af tjenesten minimum en gang om ugen, skriver Koda.
Kodas direktør, Anders Lassen, ser positivt på de seneste års stigende brug af nye musik-platforme. Det betyder, at musikken er blevet tilgængelig og en naturlig del af vores allesammens hverdag, siger han, men betyder det så, at alt er godt i musikbranchen?
– “Nej. De nuværende forretningsmodeller har vænnet mange forbrugere til gratis musik, og det skaber udfordringer. Først og fremmest har vi række meget populære gratis digitale tjenester som YouTube og Facebook, der på grund af en forældet EU-lovgivning enten betaler intet eller meget lidt til dem, der har skabt musikken”, siger Anders Lassen, og er bekymret for valget af de gratis dele af abonnementstjenesterne:
– “Det betyder, at musikskaberne også her får en lav betaling for deres arbejde. Gratis adgang var en god og et nødvendigt modtræk til den ulovlige brug af musik, branchen led under for nogle år siden. Men nu må tiden være inde til, at der bliver taget et fælles ansvar for at styrke de forretningsmodeller, der kan medvirke til et stærkt og bæredygtigt musikliv i fremtiden”, siger han.
Danske tal fra undersøgelsen
- 75 procent har brugt en digital tjeneste til at streame musik det seneste år
- 88 procent af de digitale musikbrugere har brugt en gratis tjeneste
- 57 procent af de digitale musikbrugere har tegnet et abonnement
- 43 procent af de digitale musikbrugere brugte udelukkende en gratis tjeneste
- 48 procent af danskerne har brugt YouTube, hvilket gør den til den mest brugte streamingtjeneste i Danmark
- 35 procent af danskerne har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt på Facebook
- 68 procent af danskerne erklærer sig enige i, at musikkens skabere skal have betaling, når deres musik benyttes online
Kilde: Koda.dk
Mere til historien
Undersøgelsen blev gennemført i Danmark, Norge, Finland og Sverige i april og maj 2017. Den er målrettet internetbrugere i alderen 12 til 65 år med i alt 4.047 online respondenter (1000+ per land). Undersøgelsen er den tredje af sin slags. Den første blev gennemført i 2014.