Hver anden hører kun gratis musik

Næsten ni ud af ti har det seneste år streamet musik fra en tjeneste med mulighed for gratis adgang. EU-lovgivning er forældet, siger Koda.

LG G Flex, musik

Vi er vilde med musik. Særligt hvis den er gratis. Lovgivningen er forældet, mener Koda. (Foto: MereMobil.dk)

Ifølge den danske musiker-forening Koda streamer næsten alle indbyggere i Norden musik. Og det er i langt de fleste tilfælde de gratis streamingtjenester, som flyder ud af højtalerne.

Den klart mest benyttede tjeneste er den gigantiske Google-ejede videomaskine YouTube, men også på Facebook fylder musikken meget, hvor mere end hver tredje dansker har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt.

Det konkluderer foreningen, som arbejder for at sikre musikskaberes rettigheder og betaling, når deres værker bliver spillet offentligt.

Koda har dykket ned i tallene i undersøgelsen Polaris Nordic Digital Music Survey 2017, som er lavet af analysefirmaet YouGov for de tre nordiske rettighedsorganisationer Koda, finske Teosto og norske TONO.

Her kan man læse, at på tværs af Norge, Sverige, Finland og Danmark benyttede 80 procent i alderen 12 til 65 år sig af minimum en streamingtjeneste i løbet af det seneste år. Af dem har 87 procent streamet musik på minimum én gratis tjeneste. Desuden benytter halvdelen af forbrugerne sig udelukkende af de gratis alternativer til abonnementstjenesterne.

Vi elsker gratis musik fra YouTube

Og det er YouTube, som er førstevalget blandt de tilbud, hvor der ikke betales abonnement, men som finansieres via reklamer. YouTube fik i løbet af det seneste år besøg af ikke færre end 60 procent af indbyggerne i Norden, viser undersøgelsen.

Af dem har 71 procent brugt tjenesten minimum på ugentligt basis. Herefter følger Spotify, som 50 procent har brugt til at streame musik, hvoraf de 77 procent benyttede sig af tjenesten minimum en gang om ugen, skriver Koda.

Kodas direktør, Anders Lassen, ser positivt på de seneste års stigende brug af nye musik-platforme. Det betyder, at musikken er blevet tilgængelig og en naturlig del af vores allesammens hverdag, siger han, men betyder det så, at alt er godt i musikbranchen?

– “Nej. De nuværende forretningsmodeller har vænnet mange forbrugere til gratis musik, og det skaber udfordringer. Først og fremmest har vi række meget populære gratis digitale tjenester som YouTube og Facebook, der på grund af en forældet EU-lovgivning enten betaler intet eller meget lidt til dem, der har skabt musikken”, siger Anders Lassen, og er bekymret for valget af de gratis dele af abonnementstjenesterne:

– “Det betyder, at musikskaberne også her får en lav betaling for deres arbejde. Gratis adgang var en god og et nødvendigt modtræk til den ulovlige brug af musik, branchen led under for nogle år siden. Men nu må tiden være inde til, at der bliver taget et fælles ansvar for at styrke de forretningsmodeller, der kan medvirke til et stærkt og bæredygtigt musikliv i fremtiden”, siger han.

Danske tal fra undersøgelsen

  • 75 procent har brugt en digital tjeneste til at streame musik det seneste år
  • 88 procent af de digitale musikbrugere har brugt en gratis tjeneste
  • 57 procent af de digitale musikbrugere har tegnet et abonnement
  • 43 procent af de digitale musikbrugere brugte udelukkende en gratis tjeneste
  • 48 procent af danskerne har brugt YouTube, hvilket gør den til den mest brugte streamingtjeneste i Danmark
  • 35 procent af danskerne har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt på Facebook
  • 68 procent af danskerne erklærer sig enige i, at musikkens skabere skal have betaling, når deres musik benyttes online

Kilde: Koda.dk

Mere til historien

Undersøgelsen blev gennemført i Danmark, Norge, Finland og Sverige i april og maj 2017. Den er målrettet internetbrugere i alderen 12 til 65 år med i alt 4.047 online respondenter (1000+ per land). Undersøgelsen er den tredje af sin slags. Den første blev gennemført i 2014.

HBO Max hæver priserne – rammer også ‘halv pris resten af livet’-kunder

HBO hæver nu priserne - også for de kunder, som har "halv pris resten af livet". Se de nye priser her.

(mere…)
Disney+ ændres den 8. oktober

Disney+ foretager en rebranding på det danske marked fra en 8. oktober. 

(mere…)
TV 2: Rigtigt mange skal betale for TV 2 Play

En ny 2030-strategi er klar fra TV 2, hvor målet er at rigtigt mange danskere skal betale og bruge TV 2 Play.

(mere…)
Daniel Ek træder tilbage som CEO for Spotify

Grundlæggeren af Spotify træder ved årsskiftet tilbage, som CEO for Spotify og bliver i stedet bestyrelsesformand.

(mere…)
Så skete det! TAK fordi du er med på rejsen!

En ny milepæl er nået på YouTube for min lille kanal om dimser, gadgets og teknologi.

(mere…)
Disney+ hæver priserne i Danmark

Så stiger priserne på Disney+ for danske abonnenter. 

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram