Hver anden hører kun gratis musik

Næsten ni ud af ti har det seneste år streamet musik fra en tjeneste med mulighed for gratis adgang. EU-lovgivning er forældet, siger Koda.

LG G Flex, musik

Vi er vilde med musik. Særligt hvis den er gratis. Lovgivningen er forældet, mener Koda. (Foto: MereMobil.dk)

Ifølge den danske musiker-forening Koda streamer næsten alle indbyggere i Norden musik. Og det er i langt de fleste tilfælde de gratis streamingtjenester, som flyder ud af højtalerne.

Den klart mest benyttede tjeneste er den gigantiske Google-ejede videomaskine YouTube, men også på Facebook fylder musikken meget, hvor mere end hver tredje dansker har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt.

Det konkluderer foreningen, som arbejder for at sikre musikskaberes rettigheder og betaling, når deres værker bliver spillet offentligt.

Koda har dykket ned i tallene i undersøgelsen Polaris Nordic Digital Music Survey 2017, som er lavet af analysefirmaet YouGov for de tre nordiske rettighedsorganisationer Koda, finske Teosto og norske TONO.

Her kan man læse, at på tværs af Norge, Sverige, Finland og Danmark benyttede 80 procent i alderen 12 til 65 år sig af minimum en streamingtjeneste i løbet af det seneste år. Af dem har 87 procent streamet musik på minimum én gratis tjeneste. Desuden benytter halvdelen af forbrugerne sig udelukkende af de gratis alternativer til abonnementstjenesterne.

Vi elsker gratis musik fra YouTube

Og det er YouTube, som er førstevalget blandt de tilbud, hvor der ikke betales abonnement, men som finansieres via reklamer. YouTube fik i løbet af det seneste år besøg af ikke færre end 60 procent af indbyggerne i Norden, viser undersøgelsen.

Af dem har 71 procent brugt tjenesten minimum på ugentligt basis. Herefter følger Spotify, som 50 procent har brugt til at streame musik, hvoraf de 77 procent benyttede sig af tjenesten minimum en gang om ugen, skriver Koda.

Kodas direktør, Anders Lassen, ser positivt på de seneste års stigende brug af nye musik-platforme. Det betyder, at musikken er blevet tilgængelig og en naturlig del af vores allesammens hverdag, siger han, men betyder det så, at alt er godt i musikbranchen?

– “Nej. De nuværende forretningsmodeller har vænnet mange forbrugere til gratis musik, og det skaber udfordringer. Først og fremmest har vi række meget populære gratis digitale tjenester som YouTube og Facebook, der på grund af en forældet EU-lovgivning enten betaler intet eller meget lidt til dem, der har skabt musikken”, siger Anders Lassen, og er bekymret for valget af de gratis dele af abonnementstjenesterne:

– “Det betyder, at musikskaberne også her får en lav betaling for deres arbejde. Gratis adgang var en god og et nødvendigt modtræk til den ulovlige brug af musik, branchen led under for nogle år siden. Men nu må tiden være inde til, at der bliver taget et fælles ansvar for at styrke de forretningsmodeller, der kan medvirke til et stærkt og bæredygtigt musikliv i fremtiden”, siger han.

Danske tal fra undersøgelsen

  • 75 procent har brugt en digital tjeneste til at streame musik det seneste år
  • 88 procent af de digitale musikbrugere har brugt en gratis tjeneste
  • 57 procent af de digitale musikbrugere har tegnet et abonnement
  • 43 procent af de digitale musikbrugere brugte udelukkende en gratis tjeneste
  • 48 procent af danskerne har brugt YouTube, hvilket gør den til den mest brugte streamingtjeneste i Danmark
  • 35 procent af danskerne har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt på Facebook
  • 68 procent af danskerne erklærer sig enige i, at musikkens skabere skal have betaling, når deres musik benyttes online

Kilde: Koda.dk

Mere til historien

Undersøgelsen blev gennemført i Danmark, Norge, Finland og Sverige i april og maj 2017. Den er målrettet internetbrugere i alderen 12 til 65 år med i alt 4.047 online respondenter (1000+ per land). Undersøgelsen er den tredje af sin slags. Den første blev gennemført i 2014.

Max sætter en stopper for ubegrænset kontodeling

Nu skal det være slut med at dele adgangen til sin Max-konto med vennerne.

(mere…)
Hver tredje dansker overvejer at skære ned på streamingtjenester

Mange danskere har flere streamingtjenester, men hver tredje overvejer, at skære ned på antallet.

(mere…)
Priserne stiger endnu engang på Disney+

Det bliver atter dyrere at være abonnent på streamingtjenesten Disney+, som rammes af endnu en prisstigning.

(mere…)
Musikvideoer på Spotify kommer til Danmark

Snart kan du se musikvideoer igennem Spotify-appen. Beta-funktionen udrulles i flere lande, heriblandt Danmark.

(mere…)
Danskerne må se langt efter reklame-abonnement hos Netflix

Netflix har netop afsløret, at de ikke har aktuelle planer om at lancere deres reklamefinansierede abonnement i Norden.

(mere…)
Netflix har hævet prisen igen

Der har været prisstigninger i flere lande og nu følger Danmark efter. Det er alle abonnementerne, som bliver dyrere.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram