Google Chrome vil udfase nogle reklamer via blokering
KORT NYT: De mest generende reklamer risikerer at blive blokeret i Google Chrome browseren fremadrettet.
Google arbejder på en indbygget ad-blocker i browseren Google Chrome, der bruges af omkring halvdelen af jordens internetbrugere, skriver Medietrends.dk med kilde i Wall Street Journal.
Der er angiveligt ikke tale om en total blokering, men et forsøg på at gøre reklamerne bedre og mindre generende. Det kan jo som sådan kan virke meget hæderligt. Google vil, ifølge rygterne, tillade blåstemplede reklamer fra Coalition for Better Ads.
Chrome vil, hvis det indføres, ikke tillade pop-up reklamer og annonceformater der overtager hele skærmen, inden man kommer ind på websiten. Heller ikke videoer der selvafspiller med lyd vil være godkendt.
– Ny Chrome-opdatering forbedrer artikellæsning markant
Ifølge The Wall Street Journal har Google ikke bekræftet planerne, men det tænkes blokeringen bliver præsenteret i løbet af få uger.
Google omsatte sidste år for 60 milliarder dollars på reklamer, så man må formode, at Googles egne reklamer ikke bliver blokeret.
– BAGGRUND: Her er bagsiden af ad-blockers
Mere til historien
Reklamer og indhold har altid skulle balanceres. For mange reklamer skræmmer brugeren væk. For få reklamer gør det vanskeligt at holde en forretning kørerende med mindre brugerne vil betale for indholdet.