Roaming stiger eksplosivt i Grækenland

Lavere udlandspriser giver pres på Vodafones mobilnetværk i Grækenland.

Europæerne er begyndt at bruge deres smartphones mere på ferien, og det giver udfordringer for teleselskaberne i den sydlige del af Europa. De nyeste tal fra Vodafone i Grækenland viser en nærmest eksplosiv stigning i datatrafikken fra turister. Det skriver Cellular-news.

Strand rejse ferie roaming

Sol, sommer og badeferie (Foto: MereMobil.dk)

Som om det ikke var nok, at grækerne må døjes med højtråbende, fulde englændere, timeshare-sælgere og en enorm udlandsgæld. Nu kan de græske teleselskaber begynde at mærke effekten af EUs prisloft på udlandstelefoni, og den effekt slår igennem i år med fuld effekt.

Vodafone Grækenland, som er landets 2. største teleselskaber, har i denne sommer oplevet en fire-dobling af den samlede datatrafik sammenlignet med sidste sommer. Teleselskabet forklarer at stigningen blandt andet skyldes en markant udvidelse af selskabets 4G og 4G+ mobilnetværk i flere byområder samt mange populære turistområder.

Udlændinge bruger masser af mobildata

Den største stigning i datatrafikken ser Vodafone Grækenland i de populære turistområder såsom Rethymno, hvor selskabet har set en stigningen i datatrafikken på 168 procent i første halvdel af august sammenlignet med sidste år. Andre områder så som Rhodos er steget 118 procent. Samos og Santorini er steget mere end 100 procent.

Roaming, rejse, WiFi, netværk

Free Wi-Fi (Foto: MereMobil.dk)

Det er dog ikke udelukkende grækerne, som er begyndt at forbruge mere data. Den markante stigning skyldes i høj grad, at udenlandske turister er begyndt at bruge deres smartphones langt mere.

I mange turistområder forefindes der ‘Free Wi-Fi’ på stort set alle restauranter, barer og hoteller, så man kunne forledes til at tro, at de fleste turister ville vælge gratis Wi-Fi fremfor at bruge mobilnetværkene. Sådan hænger det dog ikke helt sammen længere, og forbrugerne har ændret deres vaner de sidste par år.

Tallene fra Vodafone Grækenland viser en markant stigningen i datatrafikken fra udenlandske turister i år på hele 178 procent. Den mest oplagte forklaring på dette ændrede forbrugsmønster er EUs lavere priser på udenlandstelefoni.

3s kunder med på bølgen

Hos teleselskabet 3, som var først på det danske marked med deres 3LikeHome service, der inkluderer fri roaming i 40 lande, har de også bemærket, at kunderne generelt bruger deres smartphone langt mere i udlandet.

Grækenland blev en del af 3s 3LikeHome service i maj 2015 og siden er forbruget steget markant. Til MereMobil.dk oplyser 3, at teleselskabets kunder samlet set brugte 126 procent mere data i Grækenland i juli måned i år sammenlignet med sidste år. Dataforbruget per bruger i Grækenland er steget med 91 procent år over år, mens taletiden og antallet af SMS-beskeder dog er faldet en anelse.

– ”Stigningen i dataforbruget i Grækenland følger den tendens, som vi ser i en del andre 3LikeHome-lande. Stigningen skyldes dels en generel stigning i kundernes dataforbrug år for år, og dertil kommer, at det tager lidt tid for kunderne at vænne sig til 3LikeHome og ’turde’ tro på, at det virkelig ikke koster ekstra. I dag bruger kunderne nærmest lige så meget data i 3LikeHome-landene, som når de er hjemme i Danmark. Tallene viser også, at flere af vores kunder har besøgt Grækenland denne sommer sammenlignet med sidste sommer,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

Det skal bemærkes, at 3s kunder kun har adgang til at bruge de græske 3G-mobilnetværk, når de opholder sig i landet, mens 4G endnu ikke er en del af aftalen.

Mere til historien

På MereMobil.dk undersøger vi selvfølgelig sagen grundigt, og vi har derfor sendt John G. og Lene B. til sydens sol i denne uge for undersøge sagen på nærmeste hold. Indtil videre har John G. fundet ud af, at der er afsindig dårlig mobildækning i Tyrkiet, og ‘Free Wi-Fi’ er ikke ret meget bedre.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.