Er du en ukritisk medieforbruger?

Danskerne er store medieforbrugere, men sikkerheds- og privatlivsindstillinger og digitale spor, interesserer os ikke ret meget.

Danskerne er store medieforbrugere (Foto: IT-Universitetet)

Danskerne er store medieforbrugere (Foto: IT-Universitetet)

Vi danskere er dygtige medieforbrugere. Det gælder på både de traditionelle samt de nye digitale medier. Uheldigvis er vi også ukritiske medieforbrugere, viser en rapport IT-Universitetet har udarbejdet for Kulturstyrelsen og Medierådet.

Der er adgang til utroligt mange medier, og de nye medier er vi gode til at tage til os og bruge i dagligdagen. Det gælder tjenester som E-boks, Facebook og en masse af de smarte programmer og apps der er tilgængelige.

I det digitale moras forholder vi os ikke nødvendigvis kritisk til, hvad den lette og smarte adgang betyder. Danskerne er nemlig ikke særligt opmærksomme på eksempelvis privatlivsindstillinger, eller hvad der sker med vores digitale spor og data.

Undersøgelsens deltagere havde særligt interesse for det lokale der sker i hverdagen, og ikke nødvendigvis de store samfundsdebatter.

– ”Måske ikke så overraskende er folks primære fokus på det gode, stille liv, der hvor de bor. Selvfølgelig interesserer man sig for flygtningedebat og folketingsvalg, men mange bruger mest bare medierne til at håndtere hverdagen, både i forhold til information og kommunikation. Man kan sige, at vi er kompetente til husbehov, men vi stiller ikke mange spørgsmål eller udnytter mediernes mange muligheder, blandt andet for at deltage aktivt,” siger lektor Gitte Stald, som har ledet projektet.

Rapporten anbefaler, at der gøres mere for, at motivere borgerne så de i højere grad blander sig i samfundets store spørgsmål.

Hopper du på dette opslag?

Mere til historien

20 danske familier har deltaget i undersøgelsen, og givet lov til, at man har observeret deres hverdagsliv. Du kan hente rapporten ”Media literacy i en dansk kontekst” på Kulturstyrelsens hjemmeside.

TikTok er på vej med Instagram-konkurrent

Det ventes, at TikTok snart er på vej med deres bud på en billeddelings-app. Navnet er afsløret.

(mere…)
Disse børnespil stjæler dine data – se listen

En ny dansk undersøgelse af mobilspil viser hvilke populære børnespil, der videregiver børn og unges data. Se listen her.

(mere…)
Lader Meta bevidst skadeligt indhold ligge for at tjene penge?

Den danske psykolog Lotte Rubæk vender Metas ekspertgruppe ryggen. Hun frygter ekspertgruppen har givet en legitimitet til Meta.

(mere…)
Snapchat klar med stor ændring: Gem for altid

En stor ændring er på vej. Brugerne vil inden længe få mulighed for, at gemme samtaler for altid.

(mere…)
Der skal kontrol med aldersgrænsen på sociale medier

Regeringen og Medierådet for Børn og Unge mener, at der skal kontrol med børns alder og aldersgrænserne på de sociale medier.

(mere…)
Politiker om nye regler for reklamer målrettet børn: Vi er ikke i mål

Det er ikke længere tilladt at målrette reklamer til børn og unge på digitale platforme ved for eksempel at bruge data om deres likes og netværk.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram