Amerikanerne dropper bredbånd

Antallet af kablede bredbåndsforbindelser falder i USA, men det er ikke fordi amerikanerne går offline.

De seneste tal fra Pew Research Center viser, at hele 33 procent af den amerikanske befolkning ikke har en kablet bredbåndsforbindelse, og antallet er faktisk faldet fra 70 til 67 procent over det seneste års tid. Det skriver DSLreports.SMS smartphone

Men det betyder ikke, at amerikanerne er gået offline og helt har droppet Internettet.

Smartphonen ændrer markedet

I stedet for at betale for en dyr kablet internetforbindelse, som efter danske forhold er ekstrem dyr, så benytter flere amerikanere udelukkende mobilt bredbånd via deres smartphone.

Ifølge Pew Research Center er der i dag 13 procent af den amerikanske befolkning som udelukkende bruger deres smartphone til at tilgå internettets mange tjenester. Endvidere begrunder en tredjedel af disse amerikanere, at de ikke har en fast internetforbindelse i hjemmet, fordi deres smartphone kan opfylde deres behov på nettet.

Datapakken begrænser

Størrelsen af datapakker er dog et problem i USA, ifølge DSLreports, da datapakkerne ofte gør det besværligt at bruge tjenester såsom streaming video, da pakkerne ikke er store nok. Igen skal man huske på, at størrelsen på datapakkerne i USA og prisen er noget anderledes en i Danmark.

De fleste danskere vil nok ikke kunne lide dagens bedste tilbud fra det største amerikanske teleselskab, Verizon: Ubegrænset tale/sms og 18 GB data for 100 dollars (omkring 682 kroner) om måneden.

Til sammenligning tager Danmarks største teleselskab, TDC kun 299 kroner for ubegrænset tale/sms og 40 GB data. Men til den pris, så smider TDC selvfølgelig også tre valgfrie tjenester med i prisen - f.eks. TDC Musik og abonnement på filmtjenesten Cmore eller bladtjenesten WYPE.

Mere til historien

De fleste større globle internettjenester har allerede set trenden, og benytter sig af en 'mobile first' strategi. Det vil sige, at tjenester først bliver udviklet og optimeret til brug på smartphones, og først derefter bliver tjenesten lavet til desktopbrug på en normal computer.

Første kig på Nighthawk RAXE500 - WiFi 6E gaming- og streamingrouter

VIDEO: En kraftig router med WIFi 6E til entusiasterne. Her er mit første kig på Netgear Nighthawk RAXE500.

(mere…)
Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Waoo er endnu engang kåret for bedst internet

Waoo sætter rekord igen. Waoo er nemlig for 11. år i træk blevet kåret til "bedste internet" i Loyality Groups årlige undersøgelse Branche Index Internet 2022.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
16 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram