Amerikanerne dropper bredbånd

Antallet af kablede bredbåndsforbindelser falder i USA, men det er ikke fordi amerikanerne går offline.

De seneste tal fra Pew Research Center viser, at hele 33 procent af den amerikanske befolkning ikke har en kablet bredbåndsforbindelse, og antallet er faktisk faldet fra 70 til 67 procent over det seneste års tid. Det skriver DSLreports.SMS smartphone

Men det betyder ikke, at amerikanerne er gået offline og helt har droppet Internettet.

Smartphonen ændrer markedet

I stedet for at betale for en dyr kablet internetforbindelse, som efter danske forhold er ekstrem dyr, så benytter flere amerikanere udelukkende mobilt bredbånd via deres smartphone.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Ifølge Pew Research Center er der i dag 13 procent af den amerikanske befolkning som udelukkende bruger deres smartphone til at tilgå internettets mange tjenester. Endvidere begrunder en tredjedel af disse amerikanere, at de ikke har en fast internetforbindelse i hjemmet, fordi deres smartphone kan opfylde deres behov på nettet.

Datapakken begrænser

Størrelsen af datapakker er dog et problem i USA, ifølge DSLreports, da datapakkerne ofte gør det besværligt at bruge tjenester såsom streaming video, da pakkerne ikke er store nok. Igen skal man huske på, at størrelsen på datapakkerne i USA og prisen er noget anderledes en i Danmark.

De fleste danskere vil nok ikke kunne lide dagens bedste tilbud fra det største amerikanske teleselskab, Verizon: Ubegrænset tale/sms og 18 GB data for 100 dollars (omkring 682 kroner) om måneden.

Til sammenligning tager Danmarks største teleselskab, TDC kun 299 kroner for ubegrænset tale/sms og 40 GB data. Men til den pris, så smider TDC selvfølgelig også tre valgfrie tjenester med i prisen – f.eks. TDC Musik og abonnement på filmtjenesten Cmore eller bladtjenesten WYPE.

Mere til historien

De fleste større globle internettjenester har allerede set trenden, og benytter sig af en ‘mobile first’ strategi. Det vil sige, at tjenester først bliver udviklet og optimeret til brug på smartphones, og først derefter bliver tjenesten lavet til desktopbrug på en normal computer.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.