Danskerne vilde med dating via mobilen

Tinder er blevet utrolig populær i Danmark – så populær, at mange har kendskab til applikationen. Se ny undersøgelse om dating på mobilen her.

Dating applikationen Tinder er blevet populær hos danskerne (Foto: Telia)

Dating applikationen Tinder er blevet populær hos danskerne (Foto: Telia)

En ny undersøgelse, foretaget af YouGov for Telia, viser, at fire ud af 10 voksne danskere kender til datingapplikationen Tinder, hvor man med et fingerstrøg kan ”swipe” sig gennem en række potentielle partnere og finde ”den eneste ene”. Næsten otte ud af ti blandt de 18-34 årige kender Tinder.

Undersøgelsen viser også, at mere end hver tiende voksne dansker har haft en Tinder-konto (11 procent) – og af disse er 5 procent stadig aktive.

Hos Tinders primære målgruppe, de 18-34 årige, har mere end hver fjerde (28 procent) været på Tinder og 13 procent er fortsat aktive. Anderledes ser det ud i aldersgruppen 35 til 49 år, hvor kun 3 procent bruger den populære applikation.

De deltagere, som har været eller er aktive på Tinder er også blevet spurgt, hvad de bruger applikationen til. Og her er det tydeligt, at mænd i højere grad end kvinder bruger applikationen til at søge efter en ny partner, hvor kvinderne mere er interesseret i det pirrende kig.

Der er også flere kvinder end mænd, som mener, Tinder er et spil mere end et dating-værktøj.

Af de danskere som kender til Tinder, beskriver en stor del af dem også applikationen som et ”overfladisk scoreværktøj”, hvor det er nemt at vælge og afvise personer blot pga. deres profilbillede. Men samtidig mener næsten ligeså mange også, at det er et effektivt redskab til at møde nye mennesker i nærområdet.

– ”Mobiltelefonen giver os i dag så mange muligheder for at komme i kontakt med hinanden, og Tinder er et meget hurtigt og effektivt middel til at føre folk sammen. App’ens intuitive opbygning kombinerer på elegant vis en teknologi som geo-tagging med en enkel og spil-lignende match-funktion samt den personlige profil-struktur, vi kender fra de sociale medier. Derfor er formatet så dragende og populært,” siger Camilla Wilfert, social media-ekspert hos Telia.

Mere til historien

Tinder er for mange den ”kendte” applikation, men faktisk var det allerede i 2009 applikationen Grindr, som kom med deres geobaserede applikation, der henvender sig til homo- og biseksuelle mænd. Der er i dag mere end 5 millioner aktive brugere på Grindr i mere end 192 lande.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.