Hvad laver danskerne egentlig i TV-stuen?

Hvad laver danskerne når TV’et er tændt. Nye undersøgelser afdækker vores adfærd.

TV i sofa familie

TV i stuen (Foto: Boxer TV)

Boxer TV og Samsung har hver for sig lavet undersøgelser af hvad der sker i de danske stuer.

68 procent er klar til at slappe helt af i sofaen og 50 procent ønsker at se TV. Afslapningen er i højsædet og hele 30 procent falder i søvn. Om det så skyldes almen træthed, eller kedeligt indhold, siger undersøgelserne ikke noget om.

Det er dog ikke alle der slapper af, og mere end hver tiende kvinde fortsætter arbejdet i sofaen imens tv’et kører, og det stiger til 18 procent, hvis vi isoleret ser på de 18-35 årige. Den generelle anvendelse af sofaen fordeler sig med 68 procent til afslapning, 50 procent til at se TV, 44 procent læser, 30 procent sover og endelig er 19 procent optaget af at anvende deres tablet.

Vi betaler gerne for indhold

Der var engang, hvor fjernsynet kun var i stand til at vise en enkelt tv-kanal, det var stort, fyldte meget og holdt som regel 10-15 år. I dag har vi hundredevis af tv kanaler og streaming tjenester, fjernsynet er tilsluttet internettet og opfører sig som en computer med en meget stor fladskærm.

Ifølge Samsungs årlige forbrugerundersøgelse har danskerne taget de nye muligheder til sig, og 64 procent ser film, tv eller video via internettet og 47 procent gør det mindst en gang om ugen. Hele 27 procent svarer, at de inden for den seneste måned har betalt for at se indhold.  I 2014 var det 15 procent og det europæiske gennemsnit ligger på 24 procent.

Samme tendens ses indenfor musikstreaming, hvor 9 procent af danskerne betalte for en musiktjeneste. I 2014 er andelen nu steget til 19 procent.

Undersøgelsen viser også, at danskerne i gennemsnit anvender 19 minutter mere om dagen foran fjernsynet i år sammenlignet med sidste år

Mere til historien

Epinions Danmarkspanel har gennemført en undersøgelse på vegne af Boxer TV. I alt 1.870 personer har deltaget i undersøgelsen. Data er vejet i forhold til køn, region, uddannelse og alder, og undersøgelsen er derfor at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning. Samsungs årlige Techonomic Index er gennemført i samarbejde med Lightspeed GMI. 18.000 respondenter fra 16 år og opefter fordelt på 18 europæiske lande har deltaget i CAWI-undersøgelsen. 1000 danskere har deltaget i foråret 2015.


Om Gert Svendsen

Gert har arbejdet med forbrugerelektronik i mange år, og har et indgående kendskab til indholdsindustrien samt teknologierne.