Hvad laver danskerne egentlig i TV-stuen?

Hvad laver danskerne når TV’et er tændt. Nye undersøgelser afdækker vores adfærd.

TV i sofa familie

TV i stuen (Foto: Boxer TV)

Boxer TV og Samsung har hver for sig lavet undersøgelser af hvad der sker i de danske stuer.

68 procent er klar til at slappe helt af i sofaen og 50 procent ønsker at se TV. Afslapningen er i højsædet og hele 30 procent falder i søvn. Om det så skyldes almen træthed, eller kedeligt indhold, siger undersøgelserne ikke noget om.

Det er dog ikke alle der slapper af, og mere end hver tiende kvinde fortsætter arbejdet i sofaen imens tv’et kører, og det stiger til 18 procent, hvis vi isoleret ser på de 18-35 årige. Den generelle anvendelse af sofaen fordeler sig med 68 procent til afslapning, 50 procent til at se TV, 44 procent læser, 30 procent sover og endelig er 19 procent optaget af at anvende deres tablet.

Vi betaler gerne for indhold

Der var engang, hvor fjernsynet kun var i stand til at vise en enkelt tv-kanal, det var stort, fyldte meget og holdt som regel 10-15 år. I dag har vi hundredevis af tv kanaler og streaming tjenester, fjernsynet er tilsluttet internettet og opfører sig som en computer med en meget stor fladskærm.

Ifølge Samsungs årlige forbrugerundersøgelse har danskerne taget de nye muligheder til sig, og 64 procent ser film, tv eller video via internettet og 47 procent gør det mindst en gang om ugen. Hele 27 procent svarer, at de inden for den seneste måned har betalt for at se indhold.  I 2014 var det 15 procent og det europæiske gennemsnit ligger på 24 procent.

Samme tendens ses indenfor musikstreaming, hvor 9 procent af danskerne betalte for en musiktjeneste. I 2014 er andelen nu steget til 19 procent.

Undersøgelsen viser også, at danskerne i gennemsnit anvender 19 minutter mere om dagen foran fjernsynet i år sammenlignet med sidste år

Mere til historien

Epinions Danmarkspanel har gennemført en undersøgelse på vegne af Boxer TV. I alt 1.870 personer har deltaget i undersøgelsen. Data er vejet i forhold til køn, region, uddannelse og alder, og undersøgelsen er derfor at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning. Samsungs årlige Techonomic Index er gennemført i samarbejde med Lightspeed GMI. 18.000 respondenter fra 16 år og opefter fordelt på 18 europæiske lande har deltaget i CAWI-undersøgelsen. 1000 danskere har deltaget i foråret 2015.

Nyt tv? Så er det i dag du skal slå til!

PRISTIP: Tv-skærme er en populær tilbudsvare, men du skal se dig for, da priserne er MEGET ustabile.

(mere…)
Vi beholder telefonen i længere tid

Danskerne skifter ikke telefon ligeså ofte, som tidligere. Det viser en ny undersøgelse.

(mere…)
Norlys følger trop: Tv-pakker bliver dyrere efter nytår

Hit med pengene ellers kan du ikke være med længere.

(mere…)
Samsung mellempris-tvskærme i efteråret 2024

OVERBLIK: Her er Samsungs nye skærme i den mere prisvenlige kategori.

(mere…)
Måske vil Android TV-opdateringen komme hvert andet år

Android TV er ikke lige så højt prioriteret som Android på smartphones. Det kan ende med, at opdateringerne ikke længere vil komme årligt.

(mere…)
AI-paradokset: Ledere ser potentialet, men tøver

Undersøgelse afslører kløft mellem ledelses forventninger og medarbejdernes brug af AI.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram