Mobilbanker slår sociale medier i 2019

En ny rapport fra Cisco forudser, at bank- og betalingstjenester vil overstige brugen af sociale medier i 2019.

Danske Bank

Danske Bank netbank (Foto: Danske Bank)

I 2019 vil 79 procent af alle hjem med TV have digitalt TV, og online video vil være den mest populære tjeneste foran musik og spil.

Ifølge Ciscos nye rapport om fremtidens forbrugere, er der en langt større sandsynlighed for, at du er i færd med at gøre en hurtig handel via internettet, end at du uploader eget indhold på en af de sociale medieplatforme. Rapporten viser, at der vil være 4,9 milliarder mobilbrugere i verden, og den mest anvendte tjeneste på mobilen vil være mobilbanker og betalingstjenester – stærkt efterfulgt af socialemedier på andenpladsen.

SMS og tale vil naturligvis stadig udgøre en stor del af de tjenester forbrugerne anvender, men anvendelsen af betalingstjenester er altså størst. Det skal ses i lyset af, at mange nye markeder har en anden infrastruktur, end hvad vi er vant til.

Det afrikanske marked er et godt eksempel, hvor mange forbrugere går direkte til en mobiltelefon, og butikkerne kan se en fordel i, at forbrugerne har en smartphone der kan håndtere en sikker betaling. De har ikke nødvendigvis en tradition for betalingskort og kablede løsninger, som vi er vant til.

Det er heller ikke nogen tilfældighed, at de store platforme, Apple og Google, ruller deres mobile betalingsløsninger ud netop nu. De har vurderet, at markederne er modne til en anderledes måde at betale på, og i Danmark ser vi et stigende antal brugere, der har taget mobilbetaling til sig i form af tjenester som MobilePay og lignende.

TV fører i digitaliseringen af vore hjem

Ifølge undersøgelsen vil vi se mere TV på nettet i fremtiden, og i 2019 forudsiges det, at 80 procent af al IP trafik vil være video. Til sammenligning udgjorde video kun 67 procent i 2014. De nye videoformater i høj opløsning, UltraHD, vil i 2019 udgøre 13,9 procent og HD-video vil stige fra 38,6 procent i 2014 til 53,5 procent i 2019. Tilgengæld vil video i standard opløsning falde drastisk fra 60,8 procent i 2014 til 32,6 procent i 2019.

Cisco forudser, at der vil være 1,4 milliarder husstande med digitalt TV i verden i 2019, hvilket svarer til 79,4 procent af alle hjem med et tv.

Mere til historien

Cisco Visual Networking Index (VNI) er en undersøgelse, der bl. a. forudser udviklingen indenfor global bredbåndstrafik og internet fra 2014-2019. Læs her dem samlede Cisco rapport.


Om Gert Svendsen

Gert har arbejdet med forbrugerelektronik i mange år, og har et indgående kendskab til indholdsindustrien samt teknologierne.