Dataforbruget er femdoblet de seneste tre år

Vi er vilde med, at være online. Dataforbruget er nærmest eksploderet de seneste år.

Smartphone (Foto: Telia)

Smartphone (Foto: Telia)

En analyse Telia har foretaget viser, at vores dataforbrug på mobile enheder er femdoblet de seneste tre år og tendensen er stigende.

Det skyldes blandt andet, at mange brugere nu anvender datadrevne tjenester såsom Facebook og YouTube på deres mobile enheder, hvor der deles billeder og video i store mængder. Hastigheden på 4G-nettet har samtidig nået et niveau der gør, at mange anvender deres mobile enheder til de samme opgaver, som man før brugte den stationære computer til for bare få år siden.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Prisen for dataforbruget er også faldet. Mange abonnementer har flat-fee for både tale og data i Danmark, og det har forbrugerne taget til sig.

Analysen viser også, at hvor der før var en tendens til, at dataforbruget var mindre i sommerferien, er det nu omvendt. Vi forbruger mere data i ferieperioderne end til hverdag og det skyldes ikke mindst de mange streamingtjenester der er lanceret.

Der ses film og lyttes til musik som aldrig før på de mobile enheder, og det har vi mere tid til i ferien.

Ifølge analysen når forbruget det højeste niveau den anden søndag i advent både i 2013 og 2014, uden at der er nogen velbegrundet forklaring. Et bud kan være, at omgangskredsen er blevet udvidet under julefrokost-sæsonen, og brugerne derfor har flere at dele deres billeder og videoer med.

Til gengæld viser alle tre år et meget lavt forbrug den første januar. Forbrugerne prioriterer åbenbart at rekreere på sofaen uden at anvende deres mobile enheder.

Forbruget slår dog ikke dag på året hvor der er registreret mindst datatrafik. Det er den tredje onsdag i januar og det betragter analysen som et mysterium.

Mere til historien

Skriv gerne en kommentar herunder, hvis du har et forslag til, hvorfor den tredje onsdag i januar er en datafattig dag.


Om Gert Svendsen

Gert har arbejdet med forbrugerelektronik i mange år, og har et indgående kendskab til indholdsindustrien samt teknologierne.