3’s omdømme i bund efter shitstorm
Kundeafgang, dårligt omdømme og et regulært fald i buzzværdi. Det er nogle af konsekvenserne, efter 3 havnede i en shitstorm om skattebetaling.
I Luxembourg har teleselskabet 3 et skattely, påstod Politiken i januar. Selskabet undgik, på grund af virksomhedskonstruktionen, skattebetaling i Danmark, fortsatte avisen.
De fleste landsdækkende medier gik med på historien, og 3 var pludselig ude i en massiv shitstorm, men sandheden var, at investeringerne i Danmark havde spist overskuddet, og derfor skulle selskabet ikke betale skat.
Det uhyggelige ved shitstorms er, at mange kun hører det de vil høre, om konkluderer dermed deres egen version af sandheden. Det fører til en generel dårlig omtale, og i sidste ende kan værdien af varemærket forringes.
Styrtdyk i 3’s image
Analysevirksomheden Yougov sætter nu tal på, hvor dårligt 3 er kommet gennem stormen.
Opfattelsen af et varemærke måles i en ”buzzværdi”. Denne beregnes ud fra hvor mange i undersøgelsen, der har hørt positivt eller negativt om en virksomhed eller varemærke, inden for de seneste to uger, skriver Børsen.
Før den massive negative omtale var buzzværdien hos 3 på 0,4, hvilket betegnes som normalt niveau. Da sagen havde rullet endte scoren på minus 20.
Samlet er 3’s image er tydeligt i fald, både når der måles på kundetilfredshed, omdømme, anbefaling, kvalitet, generelt indtryk og værdi for pengene.
– ”Vi har sandsynligvis haft noget kundeafgang på grund af det lige omkring tidspunktet, hvor det var værst. Det er ikke så meget, at det holder mig vågen om natten, men den har klart været mærkbar,” siger Morten Christiansen, 3’s direktør, til Børsen.
Mere til historien
Mens medierne kørte historien om 3, var selskabets kommunikationsafdeling tavs. Først ud på eftermiddagen kom en pressemeddelelse. 3’s direktør erkender nu, at de burde have været ude af busken noget før.