Uigennemskuelige abonnementer kan fortsætte
Der kommer ikke et indgreb fra regeringen mod uigennemskuelige abonnementer, fremgår det af ministerens svar til DF.
Mange danskere ved ikke præcist hvad de køber, når der indgås en aftale om et mobilabonnement, og selvom teleselskaberne mener de gør meget for at skabe gennemsigtighed, er markedet for telefoni, bredbånd og TV ikke ligefrem ramt af forbrugerjubel.
For fjerde år i træk lander disse områder på en bundplacering i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens årlige rapport ”Forbrugerforholdsindekset”, skriver Business.dk.
Dansk Folkepartis IT-ordfører Dennis Flydtkjær efterlyser flere ”forbrugervenlige tiltag” fra regeringen, men i et svar fra erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S), vil regeringen ikke sætte ekstra tiltag i gang. Dermed kommer der ikke et indgreb mod uigennemskuelige abonnementer.
Sass Larsen henviser til en aftalen mellem ministeriet, Forbrugerrådet og telebranchen fra sommeren 2013, hvor det blev aftalt at sætte ind på en række områder, for at gøre det lettere for forbrugerne at forstå og gennemskue hvad der blev købt.
Der er også kommet fælles retningslinjer i branchen for, hvordan hastighederne på internetforbindelser kan markedsføres.
I februar 2015 åbner tjekditnet.dk. Her vil der være aktuelle oplysninger om dækning på mobil- og fastnet samt internet. Ministeren henviser også til forbrug.dk som har gode råd til, hvordan man finder det bedste og mest passende tilbud ved køb af mobil, TV og internet abonnementer.
– Forbrugerne skal juble over pris-panik i telebranchen
Mere til historien
En af årsagerne til forbrugernes ringe tillid til telebranchen kan måske også findes i mobilregningerne. Tænk har tidligere påvist, at der i telefonregningerne er mange fejl.