Apple presser Samsung på hjemmebanen

Apple haler kraftigt ind på Samsung, der presses hårdt på hjemmemarkedet i Sydkorea.

Samsung

Samsung presses lokalt af Apple  (Foto: MereMobil.dk)

Samsung har hidtil kunne sove roligt om natten, når det kom til hjemmemarkedet i Sydkorea. Alle mobilkøbere har en hvis form for lokal stolthed, og det ville tidligere være nærmest utænkeligt, ikke at støtte de lokale, men noget tyder på en ændring i opfattelsen hos mobilkøberne.

I en ny statistik fra Counterpoint Research har Apple slået en interessant rekord i Sydkorea, hvor der nu tages markedsandele fra lokale Samsung.

– ”Intet udenlandsk varemærke har nogensinde haft mere end 20 procents markedsandel i Sydkorea, og dette markerer en milepæl i den koreanske smartphoneindustris historie,” siger Tom Kang, researchdirektør i Korea, fra Counterpoint.

I november 2014 endte Apple med en markedsandel i Sydkorea på 33 procent. Samsung er faldet fra lige under 60 procent til 46 procent, fra oktober til november 2014. I samme periode er Apple kommet op fra under 10 procent.

Stigningen hænger sammen med lanceringen af iPhone 6 og iPhone 6 Plus i området, og her rammer Apple ned i et modent marked. Korea er det område i verden hvor storskærmstelefoner (phablets – 5 tommer og derover) er mest udbredt. Særligt iPhone 6 Plus har her en styrke, til at kunne tage andele fra specielt Samsung Galaxy Note serien.

Hvis Apple havde haft bedre leverancer af iPhone 6 og iPhone 6 Plus, ville markedsandelen kunne have kravlet over 40 procent, er vurderingen fra Counterpoint.

Her er de store smartphones i 2015

Counterpoint Research over Sydkorea 2014.

Counterpoint Research over Sydkorea 2014.

I Japan havde Apple en markedsandel, i november 2014, på 51 procent, og er det bedst sælgende smartphone-brand. Her ligger Samsung under 6 procent. Sony har ligget stabilt over september, oktober og november med godt 17 procents markedsandel.

LG, der også har rødder i Sydkorea, endte i samme måned på 14 procent i lokalmarkedet, men har ligget stabilt over året, og ikke oplevet tilsvarende dyk som Samsung.

LG klarer sig godt, og har succes

Mere til historien

I tredje kvartal 2014 havde Samsung en global markedsandel på 24,4 procent, mens Apple lå på 12,7 procent, ifølge Gartner. I forhold til samme kvartal i 2013 har Samsung oplevet et fald på 7,7 procent, mens Apple har ligget status quo.

iOS 18.4 er frigivet – Apple Intelligence er klar i EU

Apple har frigivet iOS 18.4 efter en længere beta-periode.

(mere…)
iPhone får “AI-læge” ombord i ny app

Det ventes, at Apple får sat turbo på sundhedsfunktionerne i en kommende iPhone-opdatering.

(mere…)
Nye billeder afslører Samsungs Galaxy S25 Edge

Der er lækket nye billeder af den kommende Galaxy S25 Edge fra Samsung.

(mere…)
Lækkede detaljer afslører alt om Samsungs Galaxy Tab S10 FE serie

Nye lækkede detaljer afslører alt om den kommende Galaxy Tab S10 FE-serie fra Samsung.

(mere…)
Stor Apple-event på vej – her er vores forventninger

Her er hvad vi forventer af Apples store juni-event

(mere…)
AirPods Pro 2 udvider med høreapparatsfunktion til flere lande

Apple bringer nu deres avancerede høreapparats-funktioner til endnu flere lande.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram