Fakta om Telia og Telenor mobilfusionen
BAGGRUND: Telia og Telenor etablerer et nyt fælles mobilselskab i Danmark. Her er op og ned på fakta og hvad fusionen betyder for dig som kunde samt de ansatte.
Telenor og Telia oplyste i en pressemeddelelse, onsdag den 3. december 2014, om en stor dansk telefusion.
Snakken fusionen mellem de to selskaber er ikke ny. Gentagne gange over særligt de seneste par år, har fusioner og mulige opkøb været nævnt, rettet mod netop Telia og Telenor. Spekulationerne fik nyt liv i 2011 da netværkssamarbejdet TT-netværket blev etableret.
Her er en række fakta om den nye store fusion på det danske telemarked.
Ejerskab og aftalen
Telia og Telenor etablerer et nyt fælles selskab i Danmark hvor parterne hver ejer halvdelen. I forhandlingerne kom parterne frem til, at værdien af de to forretninger i Danmark er næsten ens, hvilket dannede grundlag for ejerskabsstrukturen.
Det nye teleselskab skal fungere i armslængdeprincip fra TeliaSonera og Telenor med selvstændig bestyrelse og direktør.
Af aftalen fremgår det, ifølge Richard Olav Aa, koncernfinansdirektør i Telenor, at ejerne kan træde ud af aftalen efter to år, hvis sammenlægningen bliver en fiasko.
Fusionen skal godkendes af EU Kommissionen. Parterne forventer en godkendelse i løbet af 2015.
Nyt navn og varemærke
Det nye teleselskab er endnu ikke døbt (i skrivende stund). Det er derfor uklart om det enten er Telia eller Telenor varemærket, der vil overleve. Sandsynligheden taler for et helt nyt navn som ikke bærer gamle følelser, positive som negative, med sig.
– Hvad bliver navnet på det nye teleselskab?
Kundeantal og markedandel
Efter sammenlægningen vil det nye teleselskab have 3,5 millioner mobilkundeaftaler i databasen, og en omsætning på 9 milliarder danske kroner. Ifølge selskaberne vil markedsandelen være 40 procent efter fusionen. Antallet er kunder på både mobilabonnementer og taletidskort.
Til sammenligning har TDC 3,3 millioner mobilkunder på abonnementer og taletidskort.
Teleselskabet 3 har lige over 1 million kunder i Danmark.
Discountselskaberne er med
Fusionen omfatter ikke kun Telia og Telenor som hovedselskaber, men også de underliggende subbrands som Call Me, Bibob og CBB Mobil.
Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvordan fremtiden vil se ud for disse selskaber.
Fælles netværk
Arbejdet med sammenlægningen af netværkene fortsætter uforandret. Aktuelt er 4G og 3G lagt fuldstændigt sammen , ens der stadig arbejdes på at færdiggøre 2G-sammenlægningen.
Kunderne i det nye selskab vil anvende det fælles mobilnet TT-netværket.
Ændringer for kunderne
I første omgang mærker kunderne ikke nogle ændringer som følge af udmeldingen af fusionen og det nye selskab.
Først efter EU’s godkendelse vil der ske noget mere konkret. Sandsynligvis udmøntes det i ændringer for kunderne ultimo 2015 og i løbet af 2016.
Selskaberne oplyser, at det fælles selskab vil få flere butikker, men det vigtigste vil være fremtidssikring af muligheden for fortsat at investere i netværket.
Hvis ikke der puttes penge nok i infrastrukturen vil kunderne over tid opleve langsommere netværk, flere udfald i samtaler og måske også ikke at kunne ringe op, fordi netværket er overbelastet.
Det næste store skridt i netværkene hedder 5G.
De ansatte påvirkes
Formålet med at fusionere Telia og Telenor er, at spare penge samt sikre penge nok til fremtidige investeringer i teleinfrastruktur.
Hvor mange medarbejdere der må finde nyt job vides endnu ikke, men Telia og Telenor mener der kan skabes synergieffekter, altså besparelser, for mere end 800 millioner kroner om året.
De største besparelser ligger i distribution, salg, marketing, kundeservice, administration, netværk og IT.
Det nye selskab vil få én bestyrelse og én direktør. Dermed bliver der en bestyrelse og direktør i overskud.
Telias administrerende direktør Søren Abildgaard er det ene bud, mens det andet er administrerende direktør i Telenor Marek Slacik. Dagligdagen i telebranchen er uforudsigelig. Derfor det sagtens være, at en tredje kandidat kommer i spil.
Mere til historien
Når den nye direktør og bestyrelse kan begynde deres arbejde bliver det interessant at se, hvad der vil ske med tjenester som begge selskaber i dag tilbyder i forskellige varianter. F.eks. Wimp og Spotify.