Avis: Galaxy S5 er et flop
Samsung topmodel Galaxy S5 sælger ikke som forventet, WSJ kalder den et flop. Udskiftning i ledelsen er måske på vej.
Samsung er måske på vej ind i en kriseperiode. Markedsandelen inden for smartphones på verdensplan placerer fortsat Samsung i spidsen, som verdens største mobilproducent, men føringen er presset.
Ifølge analysefirmaet IDC var Samsungs andel i andet kvartal 2014 på 24,9 procent. Samme periode året forinden lå den på 32,2 procent. Det er særligt de kinesiske producenter, som Huawei og Lenovo, der tager andele fra både Samsung og Apple.
Nu erklærer en rapport fra Wall Street Journal, at det seneste flagskib Samsung Galaxy S5 er et regulært flop. Ifølge WSJ sælger Galaxy S5 omkring 40 procent dårligere end Samsung havde forventet.
Angiveligt har Samsung forøget produktionen med 20 procent, sammenlignet med sidste års Galaxy S4, men Samsung Galaxy S5 har kun solgt 12 millioner enheder de første 90 dage efter frigivelsen. Galaxy S4 solgte 16 millioner styks inden for samme tidsramme da den kom på markedet.
Wall Street Journal skriver også, at Samsung måske vil ændre i ledelsen. Den ansvarlige CEO for TV og hjemmeelektronik, B.K. Yoon, vil måske tage Samsung Mobile ind under sine vinger. Samsung Mobile er aktuelt ledet af CEO J. K. Shin.
På MereMobil.dk skrev vi tidligere på ugen, at Samsung har planer om at lancere 30 procent færre telefoner i 2015, for at have et skarpere fokus. Afterdawn.com skriver, at Samsung indtil nu i år har introduceret 56 smartphones.
Mere til historien
At tiderne hurtigt skifter i mobilbranchen ses fra tid til anden. For blot et par år siden var eksempelvis HTC et varemærke alle talte om. I første kvartal 2011 var markedsandelen ifølge Gartner 9,3 procent. Samme kvartal 2013 var HTCs markedsandel faldet til 2,5 procent. Analytikere peger ifølge Forbes på, at HTC nu er nede på 1,4 procent.