Kunderne skal juble over teleselskabernes panik
Den hårde priskrig og store konkurrence, som netop nu huserer på mobilmarkedet, giver panik hos mobilselskaberne, men glæder kunderne.
Danskerne kan netop nu glæde sig over billigere og bedre abonnementer, da priskrigen og den hårde konkurrence på mobilmarkedet netop nu betyder mange ændringer. Det skriver Business.dk.
For forbrugerne betyder det, at de kan glæde sig over at få mere værdi i deres mobilabonnementer, hvilket enten vil skinne igennem ved lavere priser eller der kommer mere indhold i parkerne evt. a la produkter som Telmore Play.
– Telmore Play kan starte ny mobilkrig
Mobilkrigen har de seneste uger også budt på, at teleselskabet 3 har afskaffet udlandspriser i yderligere seks lande, mens Telenor har lukket 13 butikker og afskediget medarbejdere, Telmore-/Bibob-stifteren Frank Rasmussen har lanceret hans nye selskab Justfone. Derudover har 3 oprustet samarbejdet med Fona-forretningerne og Telenor har indgået samarbejde med Microsoft, der betyder masser af lagerplads til abonnenterne og TDC har denne sommer også udliciteret deres kundeservice.
– Til kamp mod høje udlandstakster
– “Det er rigtigt godt for telekunderne med så hård konkurrence, der tvinger selskaberne til at være meget, meget innovative. Mange af de tiltag, vi som kunder får tilbudt, er man først med i Europa og nogle sågar i verden. Vi har et relativt avanceret telemarked, når man ser på, hvilke produkter teleselskaberne sender på gaden. Men ingen kan hvile på laurbærrene. Der går kun nogle måneder, hvor man fører, og så spytter konkurrenten noget nyt ud,” siger Morten Imsgard, senioranalytiker fra Sydbank.
Analytikere og telebranchen er enige om, at fire store selskaber på det danske telemarked er mindst ét for meget. Selskaberne kan kun vækste ved at stjæle kunder fra hinanden, da der stort set ikke findes en dansker, som ikke allerede har en mobiltelefon, internetforbindelse og TV-abonnement.
Dårlige netværk = kunder forsvinder
Morten Imsgard mener også, at den eneste måde markedet kan blive mere roligt på er ved en konsolidering. Markedspladsen er simpelthen for lille til, at alle fire aktører kan nå i mål.
Selskabernne kan ikke spare på netværk, da dårlige netværk vil betyde mistede kunder.
De danske selskaber er bestemt heller ikke færdige med at skære til, hvis man skal tro Morten Imsgard.
– Det er tid til hovedrengøring i telebranchen
– “3 er rimeligt effektivt drevet, mens Telia og Telenor reelt har organisationer i Danmark, der er for store i forhold til forretningens omfang. Strategien har en eller anden udløbsdato,” lyder det fra Morten Imsgard.
En af de ting, som for alvor også truer teleselskaberne er konkurrencen udefra, hvor tjenester som Netflix, Skype og lignende tjenester gør forbrugerne dropper de mere traditionelle abonnementer hos teleselskaberne.
– “Det er ikke mængden af spillere men den teknologiske udvikling, der skaber konkurrencen. Masser af selskaber er gået fra at levere én ting, f.eks. Stofa, der oprindeligt solgte TV, men som nu også sælger bredbånd og mobiltelefoni. Samtidig kommer nye spillere ind, der leverer »over the top« (eksterne tjenester oven på den internetforbindelse, som man har i forvejen, red.). Tale, SMS eller TV behøver man ikke længere købe hos et teleselskab,” siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.
Der er ingen tvivl om, at konkurrencen er hård for selskaberne og det handler også om for forbrugerne at nyde den, da det ikke er til at vide hvor længe den fortsætter.
Mere til historien
Netflix-trafikken fylder, ifølge John Strand, 30 procent af Telenors trafik. Og selskaberne har ikke tilrettelagt deres forretningsmodeller efter, at en enkelt bruger fylder 30 procent af trafikken. De udsættes for en voldsom konkurrence fra nye spillere, hvor mange af dem har en økonomisk fordel, da de ikke er registreret i Danmark.