Boxer og Syd Energi: TDCs dominans skader danskerne

TDC og YouSees dominans skader konkurrencen og det skal politikerne gøre noget ved.

Steen Ulf Jensen og Niels Duedahl, som er direktør for henholdsvis Boxer TV og Syd Energi, skriver i en fælles kronik på Computerworld.dk, at TDCs dominans er et problem for konkurrencen, og de slår på tromme for at politikerne ændrer et gammelt teleforlig fra 1999 for at sikre bedre konkurrence på bredbånds- og TV-markedet.Fiber, hastighed, netværk

De to direktører mener, at rammerne for liberaliseringen er gennemført, men at lovgivningen ikke har ført til den relle konkurrence, som det var meningen, at lovgivningen skulle sikre.
Derfor mener de to direktører, at mange danskere har svært ved at få nok fart på bredbåndsforbindelsen til en rimelig pris, og at danskerne betaler overpris for adgang til TV.

Erhvervsstyrelsen har ikke beføjelserne

Problemet er, ifølge de to direktører i, at Erhvervsstyrelsen ikke har midlerne til at sikre en sund konkurrence, og selvom der ikke kommer nogle nye konkrete forslag på bordet i kronikken, så bør politikerne tage skeen i den anden hånd, og sikre en bedre og sundere konkurrence i Danmark.
Selvom de to direktører ikke kommer med nye konkrete forslag til politikerne, så udtrykker de dog et ønske om, at YouSee  bliver tvunget til at åbne sit kabel-TV netværk, så konkurrenterne kan levere ydelser på det.
Det forslag har været på bordet i årevis, og Erhvervsstyrelsen har også forsøgt at få gennemført en form for åbning af YouSee netværk, men effekten være til at overse, da YouSee reelt ikke har åbnet sit netværk for fri konkurrence. Dette skyldes blandt andet den teknisk opbygning af YouSees Kabel-TV netværk.
Visse debatører på Computerworld.dk kalder dog kronikken for en gang hykleri, da hverken Stofa eller Boxer TV selv åbner deres egne net for fri konkurrence, og de to firmaer dermed selv er med til forhindre fri konkurrence på både TV og bredbåndsmarkedet.

Mere til historien

Mange danskere i almene boligselskaber er tvunget til at betale til en fælles Kabel-TV løsning uanset om de ønsker at være med i ordningen eller ej. Denne tvungne tilslutning er en af de store udfordringer på tele/TV-markedet, det resultatet er, at mange danske husstande reelt ikke kan skifte TV og bredbåndsleverandør uden et økonomisk tab, og derved sættes konkurrencen ud af spil.
Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Apple reducerer allerede i iPhone SE produktionen

iPhone SE er næsten kun lige landet i handlen, men allerede nu forlyder det, at Apple reducerer kraftigt i produktionen.

(mere…)
Din næste iPhone kommer måske fra Indien

Din næste iPhone vil i nærmeste fremtid meget vel være samlet i Indien.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram