Huawei… hvad for noget – og andre svære ord
Direktørens blog: Danskerne lærte at sige Hyundai, Toyota og Orange. Nu er turen kommet til mobilmarkedet hvor nye brands som Xiaomi og ja, Huawei skal ind i ordforrådet.
KOMMENTAR: Det virker måske usandsynligt for nogle forbrugere, men selvom navnene måske kræver lidt øvelse at udtale, så vil stadig flere danskere inden for få år begynde at identificere sig med brands fra Kina.
De seneste år har mobilmarkedet rent teknologisk været præget af lande som Japan, Taiwan og Korea. Alle har udviklet brands, som stort set fra den ene dag til den anden er blevet accepteret og ligefrem elsket af vestlige forbrugere.
Men i de kommende år vil vi komme til at se flere producenter fra Kina, som vil vinde fremgang både teknologisk og salgsmæssigt, sansynligvis også herhjemme i Danmark.
Kina bliver landet, der vil afføde brands med produkter, der både er innovative, er i god kvalitet og flot design. Huawei er et af de første eksempler herpå, som er nået verden rundt.
For det er allerede et faktum, at stort set alt forbrugerelektronik bliver produceret i Kina, herunder også de kendte giganter, der i dag ligger i toppen. Samtidig er landet blevet det største marked globalt for smartphones. Det giver kinesiske virksomheder grobund for at investere i innovation og vækst.
Kæmpe vækst
Hvis vi tager Huawei som eksempel, investerer vi i dag 10 procent af vores omsætning i innovation, og ser vi specifikt på investeringer i udvikling af smartphones og tablets, hvilket er på niveau med en af de største globale markedsledere.
Vi har endda design labs flere steder rundt om i verden bl.a. i England. Flere andre Kinesiske producenter trapper ligeledes markant op i deres udviklingsresourser, og kombineret med det store konjukturopsving i landet, betyder det givetvis, at vi inden længe vil se flere kinesiske producenter, som lancerer de nyeste teknologier i markedet.
Ser vi på udviklingen i salget hos Huawei rent globalt, er det netop blevet offentliggjort, at vi vækstede vores salg af smartphones i første halvdel af 2014 med 62 procent sammenlignet med året før, og væksten kommer endda nu primært uden for Kina.
Vi har således vækstet med 120 procent i Europa i år. Ingen andre ledende globale producenter kan præsentere samme vækst, og flere af de traditionelle brands går endda tilbage i et globalt marked i vækst.
Lokalt i Danmark fordoblede vi vores salg i 2013 mod året før, og igen i år har vi særligt i andet kvartal, vækstet vores markedssandele yderligere efter lanceringen af vores top smartphone Huawei Ascend P7.
Så til trods for at nogle navne måske ligger lidt skævt på tungen til at begynde med, så tror jeg på, at også kinesiske brands vil vinde frem.
Til sammenligning havde danskerne nok også lidt udfordringer med navne som ”Toyota” og ”Hyundai” i begyndelsen, men i dag kender alle mærkerne. Det er blot et spørgmål om tid, før alle danskere kan udtale et navn som ”Huawei”.
Læs også:
– Ascend P6 – designperle fra Kina
– Xiaomi trækker fra iPhone i Kina