Ny milepæl er nået for smartphone-salget

I årets andet kvartal nåede smartphone-salget over 300 millioner enheder på verdensplan, for første gang, viser nye tal fra IDC.

Tal fra IDC for smartphone-salget i andet kvartal 2014

Tal fra IDC for smartphone-salget i andet kvartal 2014

Ifølge nye tal fra analyseselskabet IDC, så rundede smartphone-salget på verdensplan for første gang mere end 300 millioner enheder i årets andet kvartal. I alt blev der, ifølge IDC, solgt 301,5 millioner smartphones i perioden april til juni 2014. Det skriver GSMArena.com.

Tallene er ikke officielle fra de forskellige producenter, men altså et skøn fra IDC.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Det var helt som ventet Apple og Android, der dominerede markedet med en samlet markedsandel på 96,4 procent, men der hersker ingen tvivl om, at det er Android, som er markedslederen med 84,7 procent. Dette efterlader 11,7 procent af markedet til Apple og deres iOS. Omregnet til “salgstal” betyder det, at der blev solgt omkring 255,3 millioner Android-enheder, mens der blev langet 35,2 millioner iOS-enheder over disken.

Tal fra IDC for smartphone-salget i andet kvartal 2014

Tal fra IDC for smartphone-salget i andet kvartal 2014

I forhold til samme periode sidste år, så er det en vækst for Android på 33,3 procent, mens iOS-platformen oplevede et lille fald målt på markedsandele, da deres vækst i salg af enheder ikke nåede den generelle vækst på markedet.

Windows Phone er det tredjemest solgte styresystem med en markedsandel på 2,5 procent og i alt 7,4 millioner solgte enheder. Dog er det et fald for platformen på 9,4 procent i forhold til sidste år – her var markedsandelen på 3,4 procent og 8,2 millioner solgte enheder.

Mere til historien

BlackBerry er snart ikke synlig på smartphone-markedet mere – i hvert fald ikke målt i markedsandele. Den canadiske producent har solgt 1,5 millioner enheder og har cirka en markedsandel på 0,5 procent.

 

 


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.