Mobilbrug i skolen – kundskab eller kaos?
TV 2 har de seneste dage sat fokus på disciplinen i den danske folkeskole, og her ses det tydeligt, at der er stor forskel på holdningen til mobilbrug i skolen.
TV 2 har de seneste to dage bragt dokumentaren ”Kundskab eller Kaos”, hvor der sættes fokus på disciplinen i den danske folkeskole.
Og her er de også kommet ind på emnet med smartphones, der efterhånden fylder mere og mere i skoletasken og på bordene – også i de mindste klasser. Faktisk har mere end hver tredje af de helt små skoleelever (5-8 år) elektronik med i skole hver dag. Det viser en undersøgelse, som TNS Gallup har foretaget for Gjensidige Fosikring.
Undersøgelsen viser også, at blandt elever på 9-12 år er det 62 procent, der hver dag enten har en tablet, smartphone eller bærbar med i skole – og hos de 13-15 årige er andelen oppe på 79 procent.
– Så mange børn har smartphones og tablets med i skole
Stor uenighed om mobilbrug i timerne
I ”Kundskab eller Kaos” har Camilla Ottesen, skoleleder på Brønshøj skole, og uddannelsesordfører i De Konservative, Lene Espersen to meget forskellige holdninger til mobiltelefoner i folkeskolen.
– “Det er forstyrrende, at mobiler ringer, og ikke kun for den enkelte elev, men også for klassekammeraterne, så jeg mener, at de skal være slukkede i undervisningen, og de skal ligge i tasken, og så kan man tjekke SMS’er i frikvarteret,” lyder det fra uddannelsesordfører Lene Espersen (C) ifølge TV 2.dk.
– Smartphones og tablets giver dårlig motorik
Skoleleder Camilla Ottesen, fra Brønshøj Skole, ikke er enig. Hun mener mobilerne er kommet for at blive og det er en gammeldags holdning Lene Espersen har.
– “Lene Espersen og jer er enige i, hvad udfordringen og målet er, men kan ikke skelne mellem mobil og iPad. iPad kan jo det samme, her kan man også gå på Messenger, Facebook og snapchat. Vi kan blive enige om, at den skal være på lydløs, men vi har brug for dem som lærermidler,” er meldingen fra Camilla Ottesen.
– Hvornår må børn få deres første smartphone?
Hvis du så dokumentaren “Kundskab eller Kaos”, så du også hvordan elevernes mobiltelefoner gav uro i timerne, og blev brugt af eleverne til at lave aftaler med andre om at mødes i timerne – de såkaldte “toiletfester”.
Camilla Ottesen mener dog, at det er tegn på dårlig klasseledelse, og mener ikke, at et totalt mobilforbud ville løse noget.
På Brønshøj Skole benytter eleverne blandt andet deres smartphones til at tage noter på, hvilket ifølge Camilla Ottesen er med til at sikre, at eleverne husker lektierne på.
Mobil i undervisningen har også fordele
Forsknings- og udviklingschef hos VIA University College, Andreas Rasch-Christensen kan også se fordele ved at benytte mobilen i undervisningen, men peger også på, at den kan være et forstyrrende element – både for eleverne og lærerne. Ifølge ham er skolerne ikke gode nok til at lave faste regler.
– “Når det drejer sig om mobiler, skal reglerne ikke laves i den enkelte klasse, for så er risikoen, at eleverne oplever flere forskellige regelsæt, og det forvirrer. Der skal være fælles regler på skolerne, som man klart har kommunikeret ud,” siger Anders Rasch-Christensen til TV 2.dk.
Er reglerne forklaret tydeligt til elever og forældre, så er det også vigtigt der er sanktioner, hvis disse brydes, mener Anders Rasch-Christensen.
Hvad tænker du om mobiltelefoner i timerne – skal de være gemt væk eller er det okay de ligger fremme på bordet og forstyrrer undervisningen?
Mere til historien
Det er allerede næsten helt fra fødsel af, at børn i dag opfostres med smartphones og tablets. Hvor mange har ikke set børn blive ”passet”/underholdt af sådan en fra før de bliver 1 år. Der er også flere og flere institutioner ned i vuggestue-alderen, som har tablets til brug for børnene.
Læs også:
– Børn skades af forældrenes mobilvaner