Xiaomi Mi3 udsolgt igen – pr-stunt

Endnu et marked er indtaget af Xiaomi Mi3. På under 40 minutter meldte Xiaomi Mi3 udsolgt. Sandsynligvis et PR-stunt.

Xiaomi Mi3

Xiaomi Mi3

Helt præcist 38 minutter og 50 sekunder tog det for den kinesiske smartphone-producent Xiaomi, før de kunne melde alt udsolgt efter firmaet bragte topmodellen Xiaomi Mi3 til Indien. Det skriver GSMArena.com.

Det er ikke enestående at Xiaomi melder udsolgt. Det er sket flere gang før. Ved introduktionen i Singapore tog det 17 minutter, og på hjemmemarkedet lukkede salget efter få minutter.

Hvor mange enheder der skal til inden udsolgt-skiltet sættes på døren melder historien ikke noget om. Derfor kan man se udmeldingerne om ”udsolgt” som et PR-stunt.

Xiaomi har fået godt fat i den meget interessante del af det kinesiske marked, som indbefatter de unge veluddannede. Inden for dette segment slår Xiaomi Android og ikke mindst iPhone på flere punkter, særligt i forhold loyaliteten overfor varemærket, samt på anvendelsen af produktet.

Analyse: Xiaomi trækker af Apple og Androi

Mere til historien

Xiaomi har på flere punkter en strategi, der ligner Apples. Eksempelvis slås der på den følelsesmæssige tilknytning til varemærket. Udsolgt på kort tid som følge af et (måske) lavt udgangspunkt minder også meget om Apples tilgang til varesalg. Ofte lanceres Apples produkter i begyndelsen ligeledes i et begrænset antal, for at give indtryk af stor efterspørgsel.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.