In-app køb: Så meget omsættes der for i EU
Køb inde i applikationer, in-app køb, udgør en større procentdel af omsætningen i app-industrien, end køb ved download gør.
Når vi hører om hvor mange penge nogle applikationer har solgt for, fremlægges oftest tal der dækker omsætningen ved download af betalings-apps, Omsætningen inde i selve applikationerne eller spillene er derimod langt højere.
Den europæiske appbranche omsætter aktuelt for 10 milliarder euro om året, svarende til cirka 74,6 milliarder danske kroner. Det viser tal fra EU Kommissionen. Tallene er kommet frem i forbindelse med forhandlinger om fælles europæiske regler for køb inde i applikationer og spil.
Omkring 80 procent af omsætningen kommer fra in-app køb. Det svarer til næsten 60 milliarder kroner. Små 15 milliarder kommer dermed fra det egentlige salg.
Mange af de apps eller spil der indeholder mulighed for in-app køb, er gratis at hente. Betalingen finder efterfølgende sted, hvis brugeren beslutter sig for at opgradere til flere funktioner, eller købe sig til flere point og særlige skills.
– Google ændrer in-app køb efter EU-pres
Google fører – Apple tjener penge
I forbindelse med EU’s arbejde om regler for hvordan in-app muligheden må markedsføres og anvendes i Europa, blev der indgået en aftale med Google mens Apple indtil videre, ikke har tilsluttet sig et europæisk regelsæt.
Som det ser ud lige nu sidder Google på 75 procent af alle app-downloads på verdensplan, mens Apple må nøjes med 18 procent. Resten går til andre app-stores og en platform som Windows Phone.
Selvom Apple, ifølge Forbes, ikke kan bryste sig af lige så mange downloads som Google, er det alligevel Apple der i sidste ende trækker det længste strå.
– Apple skabte en ny industri med App Store
I tredje kvartal 2013 giv over halvdelen af alt overskud på apps til Apple. Det er samtidigt forklaringen på, hvorfor mange firmaer vælger at udvikle til Apples platforme først, da det simpelthen er her, at de fleste penge ligger.
Lidt firkantet kan man sige, at Googles brugere primært henter gratis apps fra Google Play Store, måske fordi dyre highend-smartphones med Android, udgør det mindste salg på platformen.
– Blogindlæg: Apple blærer sig måske med oppustede tal
Mere til historien
Den nyeste platform, Windows Phone, udgør fortsat ikke en konkurrencemæssigt trussel for iOS og Android. I fjerde kvartal 2013 var tre procent af de smartphones der blev solgt på verdensplan, med Windows Phone fra Microsoft. Windows Phone Store indeholdte i maj 2014, ifølge Microsoft, 245.000 apps.