Spotify har 10 millioner betalende kunder

Den svenske musikstreamingtjeneste Spotify har nu rundet 40 millioner brugere, hvoraf 10 millioner er betalende kunder.

Spotify, musik

Spotify er gratis at lytte til, men ikke uden begrænsninger (Foto: John G. Pedersen)

Svenske Spotify har netop udsendt en pressemeddelelse, hvor de meddeler, at tjenesten nu har 40 millioner brugere på verdensplan, hvoraf 10 millioner af dem er betalende kunder.

De 40 millioner aktive brugere er fordelt på 56 markeder.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

– ”Vi har haft et fantastisk år, hvor vi er vokset fra 20 markeder til 56 markeder efter folk rundt i verden for alvor har taget musikstreaming til sig. 10 millioner betalende abonnenter, er en vigtig milepæl både for Spotify og hele musikbranchen,” udtaler Daniel Ek, CEO og grundlægger af Spotify, i pressemeddelelsen.

De mange brugere har siden lanceringen tilbage i 2008 lavet 1,5 milliarder playlister og der oprettes eller opdateres, der hver eneste dag 5 millioner playlister.

Spotify oplyser også, at Eminem fortsat er den mest streamede kunstner på tjenesten, samt den mest streamede sang er ”Wake Me Up” med svenske DJ Avicii. ”Wake Me Up” er blevet streamet mere end 235 millioner gange.

Mere til historien

Spotify oplyser også andre sjove facts omkring tjenesten, nemlig;

– at, Eminem er den mest streamede artist i Spotifys levetid og Rihanna er den mest streamede kvindelige artist. David Guetta er den næstmest streamede mandlige artist, mens det hos kvinderne er Katy Perry, som indtager andenpladsen.

– at, David Guette er den mest ”followed” artist på Spotify med mere end 5 millioner følgere.

– at, Top 100 Pop Tracks var den mest streamede playliste den seneste måned, mens Clean Bandit’s ”Rather Be feat. Jess Glynne” var den mest spillede sang i offline mode den seneste måned.

– at, Spotify siden 2008 har sendt mere end 1 milliard dollars videre til rettighedshaverne og derfor er blevet en vigtig del for hele musikindustrien.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.