Så meget dyrere er en iPhone hos L’easy
Forbrugerrådet Tænk har foretaget stikprøver, som viser priserne ved at handle hos L’easy er 3-4 gange højere end hos de fleste konkurrenter.
De fleste kender reklamen fra L’easy, hvor de opfordrer en til at ringe efter Peter. Men vælger man det, så kan man ende med en pris, som er 3-4 gange højere end hos de fleste af konkurrenterne. Det viser nye stikprøver, som Forbrugerrådet Tænk har foretaget.
Selvom L’easy og datterselskabet D:E:R lokker med de nyeste elektroniske enheder til lave månedlige ydelser, så er det altså langt fra så billigt, som hvis man købte produkterne kontakt, når man lægger alle afdrag m.m. sammen. Det skriver BT.dk.
L’easy skriver på deres hjemmeside ”Du behøver ikke vide en masse for at vælge rigtigt – hos L’easy får du klar besked”. Der kan så herske tvivl om det egentlig er klar besked eller forbrugerne vildledes. Det er dog ikke ulovligt, at priserne fremstilles på den måde, men det er problematisk, da mange forbrugere har svært ved at gennemskue, hvor meget de ender med at betale for produkterne i sidste ende.
Ifølge Forbrugerrådet Tænks pristjek, så er L’easy og D:E:R i gennemsnit halvanden til fire gange dyre end den billigste af konkurrenterne – alt efter om man køber kontant eller på afbetaling.
Den store forskel kommer formentlig bag på mange forbrugere, men det gør den også på Ann Lehmann Erichsen, som er forbrugerøkonom i Nordea.
– ”Det kommer bag på mig, at det er hele fire gange så dyrt. Normalt er det cirka det dobbelte, når man køber på afbetaling. Der er kun én forklaring på, at nogen køber de her produkter. Og det er, at de ikke kan gennemskue, hvad det ender med at koste dem. De vil gerne have produktet her og nu og synes måske, at det lyder okay med 249 kr. om måneden. Og så siger de bare ja uden at tænke nærmere over det,” siger hun.
Forbrugerrådet Tænk advarer forbrugerne mod, at blive lokket af de lave ydelser, samt kritiserer L’easy for at fremhæve disse med fed rød skrift på hjemmesiden, mens de samlede kreditomkostninger skrives med en lysegrå farve og mindre skrifttype længere nede.
Her er Ann Lehmann Erichsen dog som udgangspunkt ikke enig i, at selve reglerne for, hvad firmaerne skal oplyse forbrugerne, fejler noget.
– ”Det kan godt være, at skrifttypen i annoncen skal være større og oplysningerne præsenteret på en mere forbrugervenlig måde, så det er nemmere at gennemskue den reelle pris. Men forbrugerne bør også blive bedre til at bruge de 10 min. ekstra til at læse betingelserne igennem og vente med at skrive under, til man har forstået, hvad det er, man køber,” lyder det fra Ann Lehmann Erichsen.
Vicedirektør Peter Schou Jørgensen fra L’easy har til Forbrugerrådet tænk udtalt, at ”kunderne har en klar opfattelse af, at der er den rette sammenhæng mellem pris og ydelse”, samt L’easys priser ikke ”ligger langt over konkurrenternes”.
Markedsføringen med lav månedlig ydelse er desuden også ”gennemskuelig”, ifølge L’easy.
I et af de priseksempler, som Forbrugerrådet Tænk har lavet, vises forskellen på en iPhone 5S 16GB. Prisen hos Befro.dk er 4.849 kroner (kontant inkl. levering), mens du skal lægge 6.999 kroner + 395 kroner for levering og installation hos L’easy – dyrere bliver det hvis du benytter dig af deres finansiering, så vil samme iPhone koste 12.140 kroner.
Så du kan altså slippe markant billigere, hvis du ikke køber den hos L’easy eller D:E:R.
Mere til historien
Danskerne handlere mere og mere på internettet – særligt når det kommer til rejser, elektronik og tøj. Men i takt med at der handles mere online, så stiger forventningerne også til de produkter, som vi køber.
I dag kræver vi information om alt fra pris, produktbilleder, anmeldelser og aktuelle tilbud før et køb. Det viser en omfattende rapport fra Eniro, hvor de nordiske mobilvaner kortlægges.
Man kan derfor undre sig over, at danskerne ikke undersøger tingene mere nøje når det kommer til eksempelvis køb hos L’easy.