Elop scorer kassen på Nokia-salg

Den tidligere Nokia-topchef Stephen Elop scorer 180 millioner kroner ved, at Microsoft netop har overtaget Nokias mobildivision.

Stephen Elop

Stephen Elop (Foto: John G. Pedersen)

I 2010 blev Stephen Elop topchef i Nokia og siden skete en masse store ændringer. Nokias egen software blev droppet i 2011 og i stedet for satsede Nokia hundrede procent på Microsoft styresystem Windows Phone.

De mange problemer den skrantende mobilproducent Nokia løb ind i endte med, at Microsoft i 2013 meddelte, at de nu havde købt mobildivisionen af det finske selskab. En handel der blev endelig godkendt den 25. april 2014.

 – Elop: Nokia topmodeller får nyt navn

Stephen Elop er også en af dem, som kommer ud af dette køb med pengepungen i orden. Han har nemlig fået hvad der svarer til cirka 180 millioner kroner for at sikre, at Nokias mobildivision nu er en del af Microsoft. Det skriver Business.dk.

Kommentar: Tak for alt, Nokia!

Elop har dog også været beskyldt for, at han kom ind i Nokia for at køre selskabet i sænk, så prisen ville falde. Microsoft har betalt 40,5 millioner kroner for mobildivisionen med Lumia- og Asha-serierne.

Men mens Elop sad ved roret faldt Nokias markedsværdi med 17 milliarder euro og deres salg gik tilbage fra 10,3 milliarder dollars til 5,7 milliarder dollars. Ligesom også overskuddet faldt med 70 procent.

Nokia er overtaget af Microsoft – Elop bliver

Stephen Elop er fulgt med Nokia over i Microsoft, hvor han også kom fra inden topchefstillingen hos Nokia. Han er nu Executive Vice President for Microsoft Devices Group.

Mere til historien

Siden Microsoft overtog Nokia er aktien steget med 75 procent, den ligger dog ifølge Financial Times fortsat 25 procent under hvad den var værd, da Stephen Elop tiltrådte topchefstillingen hos Nokia i 2010.

Lyt til vores podcast: Hvad nu med Nokia?


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.