Apple går frem på det japanske marked
Siden Apple kom i ”stald” hos den japanske producent NTT DoCoMo er interessen for den populære iPhone steget markant.
Der er ingen tvivl om, at konkurrencen på smartphone-markedet er enorm, selvom det er Apple og Samsung der sidder på næsten halvdelen af det globale marked. Særligt kinesiske producenter ånder dem i nakken med prisvenlige smartphones.
– BAGGRUND: iPhone sådan startede revolutionen
Grundet de billige smartphones, samt generelt gode produkter fra konkurrenterne, kunne det også være nærliggende at tro at Apples markedsandele var faldende, men sådan er det ikke.
I slutningen af 2013 indgik Apple og Japans største teleoperatør NTT DoCoMo Inc. en aftale vedrørende salg af iPhones, hvilket har været vigtigt for Apple for at få en bid af det japanske marked.
– iPhone hitter fortsat – men Samsung lurer
Og allerede nu virker det positivt for Apple, som har oplevet en markant vækst på det japanske marked og nu har en markedsandel på 36,6 procent. Sidste år inden aftalen med NTT DoCoMo Inc. havde havde Apple en markedsandel på 25,5 procent. Det skriver AppleInsider.com.
Det japanske marked ser markant anderledes ud end det danske. I Japan er Apples nærmeste konkurrent Sharp, som har 13 procent af markedet, mens Sony ligger lige efter med 12,3 procent af markedet. Verdens største smartphoneproducent, Samsung, er at finde på sjettepladsen med kun 5,7 procent af markedet.
Mere til historien
Apples seneste kvartals regnskab viste også, at salget af iPhones fortsat er stærkt, mens salgstallene for iPad er faldende.
Læs også: