Mobilvaner: Danskere er mere prisbevidste end nordmænd

Danskerne og svenskerne er mere prisbevidste end nordmændene, viser en ny undersøgelse.

Udadtil ligner vi nordiske indbyggere hinanden på mange punkter, men hvis man går tættere på er der forskelle. En ny undersøgelse viser blandt, at der er forskel på vores mobilvaner.

Danskerne og svenskerne er mere prisbevidste end nordmændene, da 60 procent af danskerne og svenskerne tjekke prissammenligningstjenester inden et mobilkøb, mens det kun gør sig gældende for 43 procent af nordmændene.

Undersøgelsen viser, at danskerne bruger mere tid på, at søge efter elektronik og hårde hvidevarer, mens vores nordiske naboer bruger mere tid på at søge efter rejser og hoteller. Vores svenske og norske naboer er også grundigere og mere forsigtige, når de planlægger et køb, og bruger derfor markant længere tid på at søge efter brugeranmeldelser – og fravælger produkter ud fra dårlige brugeranmeldelser.

I Danmark er vi mere tilbøjelige til, at spørge vores venner og familie til råds, blandt andet via de sociale medier.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

– ”Vi kan se, at der er store nationale forskelle på vores søge- og shoppevaner på mobilen i Norden. Og for virksomheder på de nordiske markeder giver det nye muligheder for at nå ud til forbrugerne i det helt rigtige øjeblik, fordi vi i høj grad tyer til mobilen forud for et køb,” siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark, der står bag Danmarks to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.

Faktisk er smartphones også mere udbredt i Norge og Sverige, hvor henholdsvis 82 procent og 79 procent har en smartphone, mens 70 procent af danskerne har en smartphone.

Mere til historien

Undersøgelsen er lavet af analysebureauet TNS Sifo på vegne af mediekoncernen Eniro. Den viser også, at rejser og elektronik generelt er det, som vi søger mest på i Norden.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.