Fem IT-tendenser for 2014 (kommentar)
Direktørens blog: Nokia-chef giver sit bud på, hvilke fem tendenser der bliver gældende i løbet af 2014 på smartphone- og tabletmarkedet.
KOMMENTAR: 2014 bliver et spændende år. Jeg tror, det bliver mere spændende end nogle af de foregående. Årsagen er blandt andet udviklingen, hvor det bliver vanskeligere klart at definere hvad der er en computer, tablet eller smartphone.
I flere år har vi talt om konvergens, men jeg tror vi inden for det næste år, vil se IT-konvergensen udrullet i praksis.
Forbrugerne får i stigende grad øjnene op for, hvordan deres TV, smartphones og tablets kan arbejde sammen. De vil eksperimentere med nye sociale netværk, være mere på nettet og produktive lige meget, hvor de befinder sig.
1. Løsninger på tværs af skærme
I dag tænker de fleste forbrugere deres smartphones, tablets, computere og TV som enkeltstående enheder.
I 2014 får forbrugerne i stigende grad øjnene op for, at de kan få adgang til det samme indhold og de samme services på tværs af skærmene, hvis bare de har de rigtige enheder og det rigtige økosystem.
Vi vil have adgang til Netflix på TV, smartphonen, tabletten, computeren og spillekonsollen, og vi vil have adgang til vores feriebilleder på vores egne præmisser – ikke være afhængig af en computer, eller at skulle lægge dem ned på en USB.
– Baggrund: Nokia om hvorfor de valgte Android
2. Vi eksperimenterer med nye sociale netværk
At dele indhold og billeder er ikke en ny tendens, men i 2014 vil vi dele på nye platforme og præmisser.
Mange af os har været på Facebook siden 2008, og vi er blevet nysgerrige på de nye sociale netværk, der er kommet til siden.
I øjeblikket hitter Instagram, som er en billeddelingsplatform, hvor man let og enkelt kan dele det, man laver i øjeblikket, og flere platforme som Snapchat og Whats App begynder at blive interessante for den almindelige forbruger.
3. Sikkerhed bliver guld
Som en del af at vi eksperimenterer med sociale netværk, begynder vi også at sætte vores egen datasikkerhed i højsædet.
Det er noget, vi især ser blandt yngre forbrugere og early adapters, som bruger Snapchat som deres primære platform. Her har de mulighed for at være mere private, da man deler billederne i et bestemt antal sekunder, hvorefter de bliver slettet.
– Podcast: Så vigtig er god mobil-sikkerhed
4. ’Always On’ bliver stadigt vigtigere
I takt med, at vores skærme bliver større, vil vi også have adgang til nettet alle steder. Det er ikke noget nyt, men behovet bliver konstant forstærket.
Vi vil have adgang til nettet på ferien, på flyet, på hotellet, i bussen, i en park. You name it!
Problemer med at få forbindelse til nettet kan være ødelæggende for forretningsfolk, fordi det ikke er muligt at sende e-mails, og for forbrugeren fordi det forhindrer en i at dele sine oplevelser med andre.
– De 10 hotteste forbrugertrends i 2014
5. Produktivitet er et krav
Det er helt tydeligt, at både forbrugerne og forretningsfolk sætter krav til at være produktive, når de er på farten.
Det er ikke kun noget, vi siger, men noget vi hører fra Nokias kunder og samarbejdspartnere.
Markedet har reageret på denne tendens med forskellige former for phablets og tablets, hvor Nokia senest har lanceret en tablet med SIM-forbindelse som standard samt smartphones med sekstommer-skærme.
Større skærme giver bedre mulighed for at være produktive, og det er en trend, som vil blive endnu mere tydelig i 2014.
– Analytiker: Nokia X er ikke panik
Læs også:
– Phablets – ja tak! (kommentar)