Analytiker: Lenovos køb af Motorola lægger pres på Apple

Apple kan blive presset på smartphone-markedet af Lenovo efter købet af Motorola, det mener analytiker Mark Moskowitz.

Lenovo’s beslutning om at købe Motorola Mobility kan presse andre smartphone producenter. Særligt Apple kan være en af dem, som bliver mest pressede. Det siger analytiker Mark Moskowitz fra analysefirmaet JP Morgan.

– Google har solgt Motorola til Lenovo

Handlen vil give Lenovo en større tilstedeværelse på hjemmemarkedet i Kina til også at omfatte andre og større markeder i verden.

– Google: Derfor har vi solgt Motorola

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Lenovo har inden købet af Motorola også gjort sig lidt på smartphone-markedet – særligt på hjemmemarkedet i Kina, og er også i vækst. Lenovo er lige under Huawei og LG når det kommer til markedsandele i fjerdekvartal 2013.

Mark Moskowitz mener også, at smartphone-markedet kan ende, som PC-markedet. Nemlig med lavere vækst, flere producenter og produkter at vælge mellem i forskellige prisniveuar. Derfor kan Apple måske skulle revurderer deres tanke om en budget-iPhone. Det skriver Cnet.com.

– “Vi tror, ​​det betyder, at Apple har brug for at innovere og komme med nye produktkategorier eller tjenester i løbet af de næste 12-18 måneder. Hvis ikke, så er der risiko for, at China Mobile aftalen kan være den sidste store vækst katalysator for Apple,” lyder det fra JP Morgan analytikeren.

Kilde: Strategy Analytics

Kilde: Strategy Analytics

Motorola har allerede selv markeret sig på markedet, seneste med deres populære Moto G og Moto G modeller – og disse får Lenovo altså nu glæden af.

Mere til historien

Lenovo solgte i fjerde kvartal 2013 13,6 millioner enheder, hvilket var en stigning fra 9,2 millioner enheder fra samme kvartal 2012. I alt solgte de 45,5 millioner smartphones i 2013, hvilket næsten var en fordobling fra 2012, hvor der blev solgt 23,5 millioner Lenovo smartphones. Markedsandelen voksede fra 3,4 procent i 2012 til 4,6 procent i 2013 på verdensmarkedet.

 


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.