Smartphonen kommer ikke søndagen i hu
Smartphonen tjekkes 150 gange om dagen i gennemsnit, og søndag er den dag, hvor der er mest mobiltrafik. Det viser ny undersøgelse.
I gennemsnit tjekker vi vores smartphone 150 gange om dagen, og søndagen er den dag, hvor vi er mest aktive på vores smartphone. Det viser en ny europæiske undersøgelse, der er lavet af Widespace.
Undersøgelsen viser også, at det er meget forskelligt, hvordan vi bruger mobilen. Det afhænger af både tidspunkt på døgnet, ugen og årstiden – eksempelvis tjekker vi i langt højere grad vejrudsigten når det bliver mørkere og koldere.
En helt almindelig dag med smartphonen starter mellem klokken 6.00 og 9.00 om morgen, hvor der tjekkes nyheder, mail og vejrudsigt. Når vi så når til frokostpausen, så gælder det børskurserne, gårsdagens fodboldresultater og familien.
Eftermiddagen går med at pleje diverse sociale netværk, samt være opdateret på det nyeste inden for mode- og livsstils-trends. Aftenen står i underholdningens tegn med spil og sport. Inden sengetid skal vi lige opdateres en sidste gang. Foruden dette så spiller musik eller radio en stor rolle i ”livet med smartphonen”, da vi oftest har musik eller radio kørende gennem det meste af dagen – særligt om fredagen, søndagen er den dag vi hører mindst musik eller radio.
Kom hvile-dagen i hu, sådan lyder et dansk ordsprog. Men undersøgelsen viser, at det ikke gælder fri fra vores smartphone. Søndagen er nemlig den dag med mest mobiltrafik, mens fredagen til gengæld er en stille dag, hvor det primære trafik kommer fra radio og musik.
Årstiden spiller for alvor ind på mobil-forbruget
Undersøgelsen viser, at mobil-forbruget er meget forskelligt alt efter årstid. Når dagene bliver mørkere og koldere, så er vejret noget vi interesserer os for.
Vi starter også dagen senere om sommeren, men til gengæld bliver vi oppe længere. Om sommeren begynder vi først at tjekke nyheder m.v. fra omkring klokken 8.00, mens vi i efteråret allerede er i gang fra klokken 6.00. Vi er heller ikke ligeså aktive med mobilen i frokostpausen om sommeren, som vi er i efteråret. Undersøgelsen fortæller dog ikke noget om, hvad vi så gør, om det er fordi vi nyder vejret i frokostpausen om sommeren i stedet for.
Mere til historien
Bag undersøgelsen er Widespace, som er Europas førende annoncenetværk til mobil markedsføring. De har i sommeren og efteråret 2013 kortlagt smartphone-trafikken. I alt er undersøgelsen baseret på 1.850 millioner annoncevisninger i perioden.