De 10 hotteste forbrugertrends i 2014

FREMTID: Hvad bliver hot i 2014? Her er de 10 vigtigste digtale forbrugertrends for det kommende år.

Applikationer, eller bare ”apps”, er blevet en vigtig del af alle elektronikforbrugeres hverdag, og de vil få endnu mere plads i vores bevidsthed i 2014.

Ifølge en undersøgelse fra Ericsson ConsumerLab er apps den vigtigste forbrugertrend i 2014.

Herunder har vi opsummeret rapporten og dens 10 punkter, så du kan få en indblik i, hvad der forventes at være på dagsordenen i 2014, når man spørger forbrugerne.

Rapporten er baseret på interviews med over 100.000 personer fra mere end 40 lande og 15 megacities.

- Her er årets app-hits på iPhone og iPad

Infograpic Ericsson 2014, trends

Infograpic fra Ericsson ConsumerLab rapport 2014. Se de vigtigste digitale trends som grafik.

1. Apps er smart vigtigere end telefonen

Udbredelsen af smartphones har ændret vores online hverdag, men fremover vil den mobile enhed, blive anvendt på en ny måde. Det bliver snart mere vigtigt, at have de rigtige applikationer, end den nyeste telefon. Forbrugerne kigger efter velfungerende apps på tværs af alle sektorer i samfundet.

2. Biometrisk adgangskode

Indførelsen af TouchID fingeraftrykslæser i iPhone 5S var måske ikke en dårlig idé. 52 procent af smartphone-brugerne vil gerne anvende fingeraftryk som adgangskode, og hele 48 procent er parat til øjengenkendelse eller iris-scan. I undersøgelsen tror 74 procent på, at biometriske koder bliver almindeligt i løbet af 2014.

3. Overvåg dig selv

Vi har allerede set forskellige muligheder for at monitorere sig selv. Et eksempel er Fitbit samt det faktum, at mange tracker sig selv på tjenester om Endomondo. Dette forventes at blive meget mere almindeligt i 2014. Så måske vil endnu flere tælle skridt og måle puls og blodtryk. 40 procent vil have, at deres telefon holder styr på deres fysiske aktiviteter. 56 procent vil gå skridtet videre, og lade deres blodtryk og puls måle, ved hjælp af en ring.

4. Online hele tiden

Forbrugerne koncentrerer sig ikke længere kun om taledækning på deres telefon. God dataforbindelse er blevet utrolig vigtig, og når forbindelsen er dårlig, giver det utilfredshed. 2014 forventes derfor at give endnu bedre 4G LTE dækning, da teleselskaberne er meget opmærksomme på udviklingen.

- Danskerne er trætte af selfies

5. Mobilen er primær adgang til nettet

Langt fra alle steder i verden er der så god internet-forbindelse som i Danmark, og den såkaldte ”digitale kløft” bliver ikke mindre af, at en computer ikke længere er nødvendigt for at få adgang til internettet. 51 procent af de adspurgte i undersøgelsen mener, at deres mobiltelefon eller smartphone, er den vigtigste enhed, når det handler om adgang til nettet.

6. Vi vil ikke bruge nettet mindre

Internettet er en integreret del af vores liv med alle de fordele og ulemper det giver. 56 procent er bekymrede for privatlivets fred, men kun 4 procent vil på den baggrund anvende internettet mindre.

7. Vennerne har stor indflydelse

Når vi skal forbruge medier, er vennerne utroligt vigtige. 38 procent ser flere gange om ugen videoer, som er blevet anbefalet af vennerne. Disse har også næsten lige så stor indflydelse, når det kommer til vores læse- og lytte vaner.

8. Dataforbruget skal være korrekt

Der er kommet en trend omkring, at forbrugerne benytter en app til at forstå dataforbruget bedre. 41 procent vil gerne vide, hvor meget data de bruger, og 33 procent vil gerne gennem en app sikre, at de faktureres korrekt. 31 procent af forbrugerne ønsker ikke at overstige abonnementets dataloft. 37 procent benytter apps til at teste nethastigheden.

- Danskerne vil have bedre mobildækning

9. Sensorer holder øje med os

Interaktive tjenester er for mange almindelige, og derfor tror 60 procent af smartphone-ejerne, at de vil være normalt at have sensorer i sundhedsplejen, hjemmet, biler, offentlige transportmidler og på arbejdspladser ved udgangen af 2016.

10. Vi ser TV over alt

Tv-forbruget er ikke længere noget, der kun sker i sofaen. 19 procent af den samlede mængde streamede tv/video foregår på smartphones og tablets. I fremtiden vil vi i mere udbredt grad være på farten, mens der streames – og en film kan godt begynde hjemme og fortsættes på pendlerturen. Det vil også blive almindeligt at skifte device, undervejs i forbruget af tv/video.

Mere til historien

De digitale trends er tæt forbundet med udbredelsen af smartphones. Det tog fem år, at nå 1 milliard smartphone-abonnementer på verdensplan, men det vil ifølge Ericsson kun tage to år, at nå 2 milliarder. Du kan læse hele Ericsson rapporten på dette link.

Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Apple reducerer allerede i iPhone SE produktionen

iPhone SE er næsten kun lige landet i handlen, men allerede nu forlyder det, at Apple reducerer kraftigt i produktionen.

(mere…)
Din næste iPhone kommer måske fra Indien

Din næste iPhone vil i nærmeste fremtid meget vel være samlet i Indien.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram