Danskerne køber julegaverne på nettet

Flere og flere danskere bliver hjemme i sofaen, når der skal shoppes julegaver. Faktisk køber op mod hver tredje dansker julegaver på nettet.

E-handel

E-handel

Den traditionelle julegave handel hvor gågader og butikscentre er fyldt op med de mange handlende, er lige knapt så udpræget mere, da internettet har taget over. En del af handlen nu foregår der.

Det ser også ud til, at forventningerne til årets julegavehandel på internettet bliver indfriet. Sådan lyder det fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH). Det skriver Børsen.dk.

– ”Selvom vi havde høje forventninger, ser det ud til, at de bliver indfriet. Danskerne har helt klart taget julegavekøbene på nettet til sig. Det er rigtig fornøjeligt,” siger direktør i FDIH, Annette Falberg, til Børsen.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Ifølge foreningen, så er det i gennemsnit hver tredje dansker, som køber gaver på nettet, og de forventer en stigning på 30 procent på årets julehandel.

Lyt til podcasten: Den danske e-handel går mobil

Det er ikke kun FDIH, som tror flere danskere i år vil shoppe julegaverne på nettet. Også Dansk Erhverv spår en stigning i online julehandlen.

Det er særligt julegaver som bøger, computerspil og legetøj, danskerne shopper på nettet – især hvis de ved præcis hvilket computerspil eller lignende de skal købe. Er de i tvivl om gaven skal byttes, så er det fortsat de fysiske butikker, vi danskere foretrækker.

Størstedelen af julehandlen foregår dog stadigvæk i ”den rigtige verden” og Dansk Erhverv forventer, at 85 procent af den samlede julehandel i år vil foregå i de fysiske butikker.

Mere til historien

Dansk Erhverv forventer, at danskerne vil bruge omkring 8 milliarder kroner på julen, hvilket inkluderer gaver, juletræer, julemad, snaps, lækkerier og hvad der ellers hører julen til. Dette er en lille stigning i forhold til 2012.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.