Vi elsker apps – se her hvilke
MobilePay, DMI, Snapchat. Det er forskelligt, hvilke apps man bruger. De yngste bruger oftest Facebook og Snapchat, mens de ældste er mere til DMI.
Ingen apps, ingen smartphone – og omvendt. Men prøv at kigge dine nærmeste over skuldrene, så vil du finde ud af, at vi ikke kun bruger smartphone meget forskelligt, men vi bruger også forskellige apps.
Analysevirksomheden AudienceProject har spurgt 14.000 brugere i seks lande, herunder Danmark, og undersøgelsen viste ifølge Computerworld, at der stor forskel på, hvilke aldersgrupper der bruger de mange forskellige apps.
For eksempel er gruppen over 56 år storforbrugere af vejr-appen fra DMI, mens DMI slet ikke er på listen hos de 15 til 25-årige.
Den samme manglende interesse lider apps fra DR under. DR optræder slet ikke optræder i top 10 hos personer under 36 år, skriver Computerworld.
AudienceProject har delt undersøgelsen op i seks aldersgrupper; 15-25 år, 26-35 år, 36-45 år, 46-55 år og over 56 år. Og i alle grupper ligger Facebook i top: I de tre yngste grupper er det den mest anvendte app, mens i de to ældste er Facebook-appen den næstmest anvendte.
MobilePay ligger hele vejen igennem højt placeret, ligesom Gmail er på listen i aldersgrupper. Hos de yngste ligger Snapchat nummer tre på listen, mens Snapchat ikke er inde i billedet i de andre grupper.
I det hele taget forvandles valget af apps fra underholdning til praktiske og oplysende apps jo ældre man bliver. For eksempel er det først fra 36 år og op, at der bliver anvendt nyheds-apps.
MobilePay havde timingen
Computerworld har kigget på tværs af landende og konkluderer, at timing har været altafgørende for mobile betalingsløsninger.
Således er MobilePay dominerende i Danmark. Tre ud af fire bruger appen på månedlig basis, 16 procent anvender Dankort App, mens fem procent anvender PayPal Mobile.
I USA er PayPal Mobile den mest populære mobile betalingstjeneste med lidt flere en hver tredje bruger.
Mere til historien
AudienceProjects undersøgelse viser, at danskerne er glade for de internationale apps, men den viser også, at aldersgruppen 46-55 år er flittige brugere af danske apps. Her ligger der syv danske apps på top 10-listen. I gruppen mellem 15-25 år optræder der kun tre danske apps på top 10.