Kom med til CD pladen og CD-afspillerens fødsel
BAGGRUND: Den kompakte og skinnende CD er nu 35 år. Læs med her og bliv klogere på, hvordan CD’en kom til verden.
Vi skruer tiden tilbage i 60’erne. Året er 1963 og hollandske Phillips har netop lanceret kassettebåndet. Det analoge format tager verden med storm, og inden længe lytter mange musikelskere til de små sorte magnetbånd.
Men intet varer evigt. Og det ved man godt hos Philips. Derfor indleder man i 70’erne et projekt, der skal give forbrugerne mulighed for at opleve den digitale verden. Resultatet bliver i første omgang LaserDisc.
Er laseren virkelig fremtiden?
I 1978 kommer CD’ens forfader – den første optiske disk kaldet LaserDisc. Den har en diameter på hele 30 cm, men det giver mulighed for at lagre masser af data på den sølvfarvede plade. Derfor understøtter VLP som Phillips kalder det både billede og lyd.
Sammenlignet med VHS og Betamax tilbyder LaserDisc en række fordele. Navnlig var billedet betydeligt bedre end hos de analoge konkurrenter. Men LaserDisc havde dog et meget stort problem. Prisen var kolossal sammenlignet med VHS og Betamax. Dertil kom kravet om en dyr afspiller. Derfor floppede LaserDisc på de vestlige markeder.
I Holland lader Phillips sig dog ikke skræmme af LaserDisc’s lunkne modtagelse. Og allerede året efter finder en vigtig beslutning sted på direktionsgangen. Man beslutter sig for, at udbredelsen af kassebåndets afløser kræver en samarbejdspartner. Valget lander på japanske Sony, der samme år har lanceret den legendariske Walkman.
Hollændere i Japan
I 1979 får Sony besøg af en delegation fra Philips med chefudvikler Joop Sinjou i spidsen. Under armen har hollænderne en prototype af det, der skal blive til CD’en. Japanerne er dog meget stille under præsentationen, og den hollandske delegation må forlade Sonys kontorer uden japanske underskrifter og en ny aftale.
Tilbage på hotellet åbner en skuffet Joop Sinjou sin kuffert og giver sig i kast med at pakke kufferten og forberede den svære samtale, som han skal have med sine chefer, når han vender tomhændet hjem til tulipanmarkerne i Holland. Til alt held ringer telefonen, og Sinjou får hurtigt andre tanker på sinde.
– Hver anden hører kun gratis musik
I røret har hollænderen en vigtig repræsentant fra Sony. Det er den japanske virksomheds præsident Akio Morita. Han ville bare lige fortælle, at Sony er interesseret i at indgå i samarbejde med Phillips omkring CD’en.
De to firmaer går nu så småt gå i gang med at udarbejde en ny standard. Men det skal vise sig at blive noget af en udfordring. For japanere og hollændere tænker åbenbart ikke ens.
Standarden bliver født
En afgørende diskussion for CD’en er Sonys og Phillips’ forskellige ønsker til mediets størrelse. Man er enige om, at LaserDisc med sine 30 cm i diameter er lige loveligt stort. Men hvilken størrelse skal en CD så have?
Den prototype som Joop Sinjou og resten af delegationen har medbragt har en diameter på 11,5 cm. Det resulterer i en samlet spilletid på én time. Det er rigeligt til de fleste af samtidens hits. Men en af de japanske designere har hang til klassisk musik. Særlig er han glad for Beethovens 9. symfoni. Men musikstykket er lidt længere end det, som 11,5 cm-protypen har plads stil.
Designerne hos Phillips går derfor i tænkeboksen og kort efter er løsningen klar: en CD med en diameter på 12 cm. Dermed er diameteren for den digitale disk fastlagt. Men CD’en er stadig ikke klar til at snurre om forbrugernes fingre. For hullet i midten skal jo også have en størrelse.
– Apples iPod er fyldt 15 år – vi ser tilbage
Man kan måske fristes til at tro, at Phillips modellerede hullets størrelse efter en designers finger. Det er ikke tilfældet. Størrelsen på 15 mm oprinder fra den daværende hollandske 10-cents mønt, der også blev kaldt en “dubbeltje”.
Debutpladen
To år efter den hollandske delegations udflugt til Japan, er CD’en endelig klar til at få sin debut. Den første CD bliver trykt på Phillips’ CD-fabrik i Hannover. Valget er endt på ABBA og gruppens sidste studiealbum ”The Visitor”.
Der skal dog gå lidt tid inden, de første forbrugere får mulighed for at afspille ABBA’s CD. Først en måned senere – i oktober 1982 – kan de første kunder proppe “The Visitor” i Sonys nyeste produkt: CD-afspilleren “CDP-101”. Og til november er Phillips også klar med sin CD-afspiller kaldet “CD-100”.
Siden sin fødsel for 35 år siden er der blevet langet mere end 2,5 milliarder CD’er over musikdiske på Jorden.
Tidslinje over musik-afspillere
Mere til historien
De seneste år har salget af CD’er oplevet noget af en nedtur i Danmark. Det viser tal fra organisationen IFPI, der repræsenterer danske musikere. Ifølge IFPI stod CD’er for 43,6 procent. af musikmarkedets omsætning. I dag er den andel skrumpet til 6,3 procent. Over de samme fire år er streamings andels mere end tredoblet. Dermed stod streaming i 2016 for 79,4 procent af det samlede danske musikmarkeds omsætning.
Læs også:
– Musikstreaming er Warner Music’s største indtægtskilde