Telia siger farvel til 96.000 mobilkunder
Hele 96.000 mobilkunder har forladt Telia i andet kvartal. Årsagen er primært lukning af taletidskort.
I andet kvartal 2017 blev Telia hele 96.000 mobilkunder fattigere. Dermed er Telia nede på 1.482.000 mobilkunder.
Årsagen til det massive kundetab er nedlukningen for salget af taletidskort per 30. april 2017. Tiltaget omkring taletidskort reducerede databasen med 86.000 kunder. Dertil kommer 10.000 generelle mobilkunder, der også er forsvundet fra Telia kundedatabase i kvartalet.
Tilbage i årets første kvartal forlod 28.000 mobilkunder Telia mens der forsvandt 27.000 i fjerde kvartal 2016. I fjerde kvartal angav Telia årsagen som en oprydning blandt kunder med et minimalt forbrug samt kunder på taletidskort.
Fastnet er også gået ned. Her er tabet på 2.000 kunder. Blandt bredbåndskunderne er der blevet 3.000 færre i andet kvartal. Således har Telia nu 123.000 bredbåndskunder.
Telia kan derimod glæde sig over flere kunder på streamingtjenesten Telia TV. Her er der vundet 5.000 nye. Det bringer antallet af kunder på Telia TV op til 33.000.
Ligesom hos Telenor er kundernes gennemsnitlige månedsforbrug blevet højere, skriver Business.dk. I andet kvartal sidste år var forbruget på 123 (danske) kroner. Dette er nu steget til 131 (danske) kroner i årets andet kvartal.
Telias omsætning er gået frem med 1,7 procent, når andet kvartal 2017, sammenlignes med samme periode for et år siden. Fremgangen har været fra 1419 mio. SEK til 143 mio. SEK. ITWatch vurderer, at Telia forretning fortsat er presset. I perioden faldt ebitda fra 159 mio. SEK til 153 mio. SEK. Nedgangen er på 7,7 procent.
Mere til historien
Telia har samlet markedsføring af Telia Erhverv, Telia Privat og Call Me i én enhed. Også kommunikationsafdelingen er nu smeltet sammen med denne.