Apple vil give podcasts en overhaling med nye muligheder
Apple arbejder på nye muligheder til podcast i iOS og iTunes, oplyser Eddie Cue. Er reklamer og abonnementsløsninger på vej?
Der er ingen tvivl om, at podcastmarkedet er i vækst. Ligesom med streaming-tv er mange rigtigt glade for selv, at kunne vælge hvad de vil høre og hvornår. Podcast er en god måde at bruge rejsetiden på, og ligesom YouTube, findes der her et utal af genrer og interesseområder for enhver smag
– Her kan du høre podcasts fra MereMobil.dk
Apple har længe haltet efter, når det gælder podcast – trods at de via iTunes og app til iOS-enheder har været med til at løbe markedet i gang. Flere betragter Apples bidrag som det vigtigste nogensinde for podcast-branchen. Men siden er der sket forsvindende lidt.
På iPhone og iPad har Apple deres egen podcast app, men den har ikke fået nogle store opdateringer i meget lang tid. Det ser nu ud til at være slut.
Hvorfor har apple ikke gjort mere ud af podcast?
Hvis podcasts er så populære, hvorfor har Apple så ikke gjort mere ud af det? Ifølge Get Pocket skyldes det, at Apple har haft svært ved at tjene på på podcasts.
Som tingene er nu, leverer de muligheden for at lægge podcast online igennem iTunes, men i modsætning til App Store blander de sig ikke ikke i, hvad der lægges op. De tjener ikke penge på reklamer, og det er gratis at downloade podcasts fra deres platforme.
Apple lover nye muligheder
Apple har et helt særligt forhold til podcasts, og det var den nu afdøde direktør Steve Jobs, som i 2005 var med til at introducere verden for podcasting. Dengang var det så nyt, at selv Steve Jobs havde svært ved at forklare verden, hvad en podcast egentlig var.
I et interview på Code Media konferencen, som fandt sted d. 13. feb. 2017, fortalte Eddie Cue, som er Apples underdirektør for internetsoftware og tjenester, at de kigger på, hvordan de kan forbedre podcast oplevelsen.
Eddie Cue var dog ikke særlig konkret, og han kom det ikke nærmere end, at de arbejder på noget nyt.
Ikke første gang Apple vil forbedre podcasting
I sommeren 2016 mødtes Apple ifølge New York Times med syv førende podcastere for at diskutere, hvad Apple kan gøre for at udvikle og forbedre podcasting.
At Apple gerne vil blande sig mere, er noget som deler podcasterne. Nogle ser gerne, at det bliver muligt at lave betalte abonnementer på deres podcast, mens andre helst vil have at Apple helt blander sig uden om.
Med et estimeret tal på 57 millioner downloads per måned i USA i 2016, er der ingen tvivl om, at det kan vise sig at være et særdeles lukrativt marked for Apple at komme ind på.
Ifølge Cult of Mac tog Apple i 2015 patent på et system, som gør det muligt at afbryde podcast med målrettede reklamer. Noget vi allerede kender fra Facebook og andre sociale platforme.
Foreløbig må vi bare vente og se, hvilke nye tiltag Apple arbejder på.
– Apples iPod fylder 15 år – vi ser tilbage
Vidste du? MereMobil.dk udgiver jævnlige podcasts om teknologi. Du kan abonnere gratis via iTunes, men podcasten findes også på de populære apps til Android og iOS.
Mere til historien
Apple vil satse på mere egen-produceret indhold. Noget der har været en kæmpe succes for Netflix. De lancerer bl.a. en spin-off sæson af Carpool Karaoke med James Corden fra The Late Late Show i april 2017.