I Kina er “iPhone” en taske
En kinesisk taskeproducent har sagsøgt Apple over brugen af “iPhone”. Nu er der faldet dom i sagen til fordel for det kinesiske firma.
Apple vil rigtig gerne ind på det kinesiske marked, som er gigantisk og i stor vækst, da mellemklassen vokser gevaldigt. Men Apple vil fremover ikke have eneret på varemærket “iPhone”. Det har en dommer i Beijings højesteret netop stadfæstet.
Xintong Tiandi Technology er en taske og mobilcover-producent, som i 2007 ansøgte om at bruge varemærket “iPhone”. Det er samme år som Apple lancerede deres smartphone af samme navn. I 2010 fik de godkendt varemærket og kunne således bruge det som de lyster.
– iPhone 7 rygterne fortsætter – se de nyeste her
Det specielle i sagen er, at amerikanske Apple allerede i 2002 ansøgte om at bruge iPhone, altså i god tid før men fik først varemærket godkendt i 2013. Apple har solgt deres iPhones siden 2009 i Kina, men alle deres argumenter, var åbenbart ikke nok til at overbevise den kinesiske domstol.
Apple har tabt før
Det er naturligvis ikke første søgsmål mellem Xintong og Apple – og sagen startede i 2012, men siden da har Apple ikke fået andet end tommelfingre nedad. Da Apple tabte i 2013 vurderede en dommer at “offentligheden vil ikke forbinde Xintongs varemærke med Apples produkter og dermed ikke skade Apples interesser”.
Kina er Apples andenstørste marked, efter USA, så et marked hvor Apple har store forventninger. Men i det seneste kvartal har Apple haft en tilbagegang på 26 procent, så søgsmålet er nok ikke det som giver flest grå hår i Cupertino for tiden.
Den nylancerede iPhone SE er et billigt alternativ til iPhone 6S og kan være fokuseret mod lige netop det kinesiske marked, hvor middelklassen ikke er helt så købestærke som i Vesten.
Mere til historien
Sagen sker desuden samtidig med, at Apple for første gang fremviser negative væksttal i deres tablet og computerafdeling.