TV-producenterne lukker nu ned for 3D TV
Indholdsdistributører har for længst vendt 3D TV ryggen. Nu har TV-producenterne også opdaget, at vi ikke gider 3D TV og briller.
Det er ikke så mange år siden 3D var det vildeste argument, når der skulle sælges et nyt fladskærms-TV. For 3D kunne man da ikke leve uden. Selvom demoerne i enkelte tilfælde var flotte og overbevisende, var det stadig som at se TV med solbriller på.
TV-producenterne nu har forstået, at varerne fremover skal sælges på andre argumenter. Stille og roligt glider 3D-funktionen ud af de nye skærme, skriver Recordere.dk. LG og Samsung har i de nyeste TV-serier enten fjernet eller skåret kraftigt ned på 3D-snakken.
I år har LG halveret antallet af produkter med 3D, mens Samsung ikke har planer om 3D i deres nye produkter. Heler ikke 3D-brillerne sælger. Samsung har således ikke bestilt briller hjem til årets salg.
I april sidste år fortalte YouSee til MereMobil.dk, at der ingen efterspørgsel var på 3D TV hos kunderne. YouSee kaldte 3D TV for ”stendødt”. Viasat lukkede ned for 3D den 15. januar 2015, mens konkurrenten Canal Digital drejede nøglen til 3D TV den 27. oktober 2015.
– Succesen udeblev: Farvel til 3D TV hos YouSee
Allerede i 2013 lukkede BBC deres 3D-satsning ned. Der var ellers satset på 1,5 millioner 3D-seerere til åbningsceremonien ved sommer OL i 2012, men kun halvdelen så med i 3D.
Det næste TV- og mobilproducenterne forsøger sig med er Virtual Reality (VR). Nu er 3D-brillen bare blevet endnu større og endnu grimmere at se på. Nu kan man ikke nøjes med briller. Nu skal der en hel styrthjelm til. På MereMobil.dk medgiver vi VR ser spændende ud, men det gjorde 3D TV også engang.
– Hvad laver danskerne egentlig i TV-stuen?
Mere til historien
Husker du sommeren 2011 og LG Optimus 3D. Den kunne vise 3D indhold uden brug af briller. Ens øjne sad som fisk i hovedet, og køresygen lurede lige om hjørnet. Ikke overraskende blev 3D-mobilen ikke en succes.