YouTube Music – skærpet konkurrence til Spotify
YouTube Music kan i dag hentes via Google Play og øger dermed konkurrencen og presset på etablerede Spotify.
YouTube forsøger med ny enkeltstående applikation at tiltrække musikelskere til deres univers. Applikationen har fået det nemme navn YouTube Music.
I et indlæg på tjenestens officielle blog kan Google fortælle, at YouTube til dato har udbetalt mere end tre milliarder dollars til musikindustrien. Dette takket være mere end 1 milliard potentielle brugere, ifølge Google.
– Apple Music: Klar til Android
Med YouTube Music er idéen at skabe en legeplads til kunsterne, deres musik og deres univers – samlet i én applikation. Idéen er ikke ny, da Spotify og Apple Music allerede enten har musikvideoer implementeret i deres app, eller arbejder på det.
Som det er ved at være kutymen med Google, så har de selvfølgelig lanceret applikationen til både Android og iOS fra starten, så verdens to største mobilplatforme kan udnytte selskabets nyhed.
– Apple: Væk med gratis musik fra Spotify og YouTube
Desværre må Danmark og størstedelen af omverdenen undvære herligheden, YouTube Music er kun tilgængelig i USA i første omgang. Forsøger man at downloade applikationen uden om Google Play, kommer man ikke langt før man bliver mødt med ”adgang forbudt”-skiltet.
– Kunstnerne tjener flere penge på streaming
Prisen for YouTube Music er i USA angivet til 9,99 dollars, hvilet kommer til at ligne mange andre tjenester, der herhjemme koster i omegn af 79 kroner per måned.
Med et abonnement på Youtube Music får man selvfølgelig reklamefri musik, videoer, musiktekster, koncertvideoer og ikke mindst offline afspilning.
Desuden bliver det også muligt at lytte til musik og bruge andre applikationer samtidig, ligesom det også bliver muligt at lytte med mobilskærmen slukket – noget der IKKE er muligt med den originale YouTube applikation.
YouTube Music videopræsentation
https://www.youtube.com/watch?v=c6hoSqFU6Ko
Mere til historien
Hvis eller når tjenesten kommer til Danmark, bliver der 14 dages prøveperiode, hvor tjenesten kan afprøves. En beskeden prøveperiode sammenlignet med Apple Music der tilbyder 90 dage – en tjeneste der netop er kommet til Android platformen.