Spotify i modangreb på Apple Music
Som et mindre modangreb på konkurrenten Apple Music, fortæller Spotify nu om fremtiden, og deres 20 mio betalende kunder.
Kun få dage efter offentliggørelsen af konkurrenten Apple Music, tager Spotify nu bladet fra munden, og kan præsentere musikindustrien for det hidtil højeste målte antal brugere af én enkelt musik streaming-tjeneste.
20 millioner betalende kunder og i alt 75 millioner aktive brugere, er hvad Spotify i dag kan præsentere hele verden for. Det er en fordobling af antallet af betalende brugere på kun ét år.
Antallet af aktive brugere er også flot stigende med en fremgang på hele 87 procent, siden maj 2014. Dermed kan det konkluderes, at trods stigende aktive brugere fortsætter folk med at til vælge et abonnement.
– Her er Apple Music – en ny Spotify konkurrent
Det stigende antal kunder i butikken betyder, at Spotify alene i årets første tre måneder betalte musikindustrien hele 300.000.000 dollars, eller svarende til 1,98 milliarder kroner. Total set har Spotify siden sin lancering, betalt musikindustrien tre milliarder dollars, eller svarende til 19,85 milliarder kroner.
Overstående statistik er et resultat der forhåbentligt kan lukke munden på musikindustriens kritikkere. Samtidig er det et direkte statement til Apple om, at det kræver mere end at være venner med Andre Romelle Young, bedre kendt som Dr. Dre og stifter af Beats Electronics, for at kunne vippe Spotify af pinden som førende udbyder af musikstreaming.
Ny kapitalindsprøjtning og lavere priser
Selvom overstående succes er anerkendende, har Spotify også indset det ikke er hvem som helst, der er trådt ind på deres territorium. Derfor har Spotify netop fået indkasseret 526 millioner dollars i en åben investeringsrunde, hvilket dermed har forhøjet selskabets værdi til 8,4 milliarder dollars.
Den nye kapital skal være med til at styrke selskabets position på markedet, blandt andet via de to nye produkter, podcasts og videoer, der skal skabe en ny tiltrækningskræft mod forbrugerne.
Men der kan også blive tale om nedsættelsen af abonnementsgebyret, nærmere bestemt kan familieabonnementet være på vej til at blive reduceret.
– Apple: Væk med gratis musik fra Spotify og YouTube
Aktuelt koster et familieabonnement til to personer 149 kroner, 199 kroner for tre, 249 kroner for fire, mens fem personer skal betale i alt 299 kroner i måneden. Apple derimod, har lovet en familiepakke på op til seks personer for kun 14,99 dollars, den danske pris er endnu ukendt, men med alt sandsynlighed ikke meget dyrere end hvad Spotify for to personer aktuelt koster.
Dermed er der lagt et pres på Spotify, hvilket selskabet også har anerkendt og har allerede været omkring deres modsvar til Apples skarpe pris.
– ” Vi har allerede en lignende familiepris i nogle lande, og vi forventer at tilbyde konkurrencedygtige priser overalt i den nærmeste fremtid”, fortæller kommunikationschef hos Spotify, Jonathan Price.
Han forklarer yderligere til TheVerge.com, at man forventer at kunne præsentere en familiepakke, på op til fem personer, for 20 dollars.
Præsentation af Spotify Video og Podcast
https://www.youtube.com/watch?v=N_tsgbQt42Q
Kilder: Spotify.com, TheVerge.com(1), (2).
Mere til historien
Sidst men ikke mindst har Spotify netop præsenteret et beta-program, således man som forbruger kan prøve det nyeste fra Spotify til Android, inden det bliver lanceret til det brede publikum. Ansøg her.